Förbättring av järnvägsinfrastrukturens kapacitet genom effektivt underhåll
Program: Effektivt genomförande av underhåll och mänskliga faktorer
Forskare: Stephen Famurewa, Behzad Ghodrati, Matti Rantatalo & Uday Kumar
Sponsor: Trafikverket
Varaktighet: 2010 - 2012
Hantering av avbrott eller spårinnehavstid för underhåll är en aspekt av järnvägsinfrastrukturförvaltning med lovande potential. Tilldelningen och utnyttjandet av spårhållningstid för underhåll måste förbättras om spårets konstruktionskapacitet och tillförlitliga service ska kunna uppnås. Den nödvändiga förbättringen är inte bara begränsad till förebyggande underhåll utan omfattar även strategin för att hantera oväntade avbrott. En typisk förbättringsram som utformats för att förbättra kapaciteten och servicekvaliteten på befintlig infrastruktur visas i den vänstra figuren.
Projektet omfattar identifiering av processer, aktiviteter eller till och med delsystem som hindrar trafikflödet, begränsar kapaciteten eller orsakar förseningar på en linje eller i ett nätverk. En fallstudie för att identifiera kritiska system på högre nivå (trafikområden som representeras med numeriska koder) på en utvald spårsträcka presenteras i den högra figuren. En annan viktig fråga som behandlas i projektet är analysen av interventionsåtgärder med hjälp av relevanta optimeringstekniker. Resultatet av detta kommer att bli en minskning av antalet spåravbrott på grund av planerade eller oplanerade underhållsaktiviteter och därmed en förbättring av järnvägsnätets kapacitetssituation.
Uppdaterad: