Utveckling och implementering av RAMS- och LCC-modeller för järnvägsspårsystem
Tillämpningen av RAMS-analys (Reliability, Availability, Maintainability and Safety) för järnvägsinfrastruktur är begränsad. Fokus för denna avhandling var därför att demonstrera tillämpbarheten av RAMS- och LCC-analyser för järnvägsinfrastruktur och presentera modeller för effektiv planering av infrastrukturunderhåll.
Sponsorer: Trafikverket/JVTC, ALSTOM Transport France
Forskare: Ambika Prasad Patra, Uday Kumar
Varaktighet: 2004-2009
Det ställs höga krav på servicekvalitet hos förvaltare av järnvägsinfrastruktur idag. För att möta detta krävs en effektiv underhållsplanering som kan utföras effektivt under hela järnvägsinfrastrukturens långa livslängd. Traditionellt har underhållsbeslut för järnvägsinfrastrukturen baserats på tidigare erfarenheter och expertbedömningar. Tillämpningen av RAMS-analys (Reliability, Availability, Maintainability and Safety) för järnvägsinfrastruktur är begränsad. Fokus för denna avhandling var därför att demonstrera tillämpbarheten av RAMS- och LCC-analyser för järnvägsinfrastruktur och presentera modeller för effektiv planering av infrastrukturunderhåll.
För att göra detta genomfördes olika fallstudier kopplade till Trafikverket och ALSTOM Transport.
Några av resultaten från denna studie var följande:
- Metoder och modeller för att uppskatta RAMS-mål baserat på järnvägsinfrastrukturens krav på servicekvalitet.
- En modell för att uppnå tillgänglighetsmålet i både det schemalagda och det tillståndsbaserade underhållet.
- En metod för att beräkna osäkerheterna i samband med LCC-beräkningar.
Uppdaterad: