Anpassning av järnvägsinfrastruktur i städer till klimatförändringar (AdaptUrbanRail)
Utveckling av en lösning som integrerar järnvägsinfrastrukturens egenskaper i städer med modeller för klimatförändringar, satellitbilder och klimatdata.
Målsättning
AdaptUrbanRail-målet är att förbättra järnvägsinfrastrukturens motståndskraft mot framtida ogynnsamma klimatförhållanden genom att implementera klimatanpassningsstrategier i design, konstruktion, drift och underhåll. Målet kommer att uppnås genom att utveckla en lösning som integrerar järnvägsinfrastrukturens egenskaper med klimatförändringsmodeller och satellitbilder och klimatdata.
Detta projekt behandlar följande kortsiktiga mål:
- Bättre förståelse av mekanismerna för klimatpåverkan, orsakssamband och trendprojektion av klimatförändringar för järnvägsnät i städer.
- Utveckla motståndskraftiga lösningar för järnvägsinfrastruktur i städer genom att integrera klimatförändringsmodeller och satellitdata i drift- och underhållsplaner.
- Utveckla kostnads- och nyttoanalyser för klimatanpassning av järnvägsinfrastruktur.
- Risk- och sårbarhetsanalyser för klimatförändringar för järnvägsnät i städer.
De långsiktiga effekterna av projektets resultat är
- Underlätta medvetenheten om klimatförändringarnas effekter och integrera utvecklade lösningar för att underlätta finansiering och affärsmodeller,
- Stärka forskningen inom hållbar byggd miljö på nationell nivå och EU-nivå,
- Stärka samarbetet mellan olika stadsplanerare, transportexperter och samhällen som är intresserade av klimatförändringarnas inverkan på medborgarnas liv,
- Förbättra motståndskraften hos järnvägsnät i städer genom klimatanpassning.
- Underlätta ändring och utveckling av nationell politik och lagstiftning.
Metoden som implementeras i projektet kan ha betydande effekter på mer än 10% minskning av störningar på grund av klimatet och 5-10% drifts- och underhållskostnader på grund av det tidiga larmsystemet (exklusive samhällets andrahandskostnad).
Projektets status och resultat
Det finns ett behov av att studera klimatförändringarnas effekter på järnvägsinfrastrukturen i städerna med högre upplösning och noggrannhet med hänsyn till städernas komplexitet. Figur 1 visar ökningen av olika typer av fel på järnvägsinfrastruktur i städerna Stockholm, Göteborg och Skåne under de senaste 10 åren, hämtat från TRV:s databaser.
Sponsor: Vinnova, TRV, SMHI, InfraNord, WSP, BnearIT, JVTC
Forskare: Amir Garmabaki (PL), Uday Kumar, Matti Rantatalo, Adithya Thaduri, Johan Odelius, Stephen Famurewa, Ulla Juntti, Matthias Asplund, Veronica Jägare
Varaktighet: 2021-2023
Uppdaterad: