Säker och motståndskraftig data- och modelldelning inom järnvägen
Projektet syftar till att utveckla, integrera och demonstrera en öppen och säker lösning för data- och modelldelning mellan intressenter inom drift och underhåll av järnvägar.
Mål
Historiskt sett har insamling, lagring och analys av data varit en tidskrävande och tråkig uppgift, men den digitala omvandlingen har förändrat dessa scenarier helt och hållet. Idag delar videodelningstjänster hundratusentals timmar video per minut! Organisationer samlar in och lagrar terabyte med data varje dag, men det mesta av denna data hamnar i organisationens datalager. En datasilo kan beskrivas som en samling data som innehas av en grupp och som inte är lätt eller helt tillgänglig för andra grupper eller organisationer. Datasilos uppstår av olika anledningar, bland annat på grund av organisationskultur, konkurrens och säkerhetskrav. Kostnaden för datasilos är hög eftersom det hindrar den övergripande informationsgenereringsprocessen.
Järnvägen är beroende av operativt stöd från olika organisationer, och här kan datasilos hindra verksamheten, kvaliteten på tjänsterna och utvecklingen av insikter. Data måste säkras på grund av höga säkerhets- och trygghetskrav. Datadelning mellan järnvägsintressenter kommer att kräva säker och distribuerad datadelningsteknik, samtidigt som dataintegriteten och ursprunget för de delade uppgifterna upprätthålls och kontrollen av dataåtkomst upprätthålls under hela dess livstid. En av de tekniker som kan användas för att uppfylla dessa krav är distribuerade liggare. Under det senaste decenniet har en stor mängd forskning från industrin och den akademiska världen utforskat olika domäner och tillämpningar för distribuerade liggare. Distribuerade liggare används för närvarande inom finans, bank, juridik, supply chain management etc. där det är viktigt med en hög grad av datasäkerhet och att upprätthålla dataintegriteten.
Distribuerade liggare kan möjliggöra säker delning av data mellan järnvägsintressenter för att förbättra den datadrivna beslutsprocessen. Bättre metoder för åtkomstkontroll kan göra det möjligt att inkludera dataanalysorganisationer för att stödja informationsgenerering. Delning av data, dess tillhörande metadata (när, hur, var, vem), modeller för att bearbeta den och sådan information kommer nu bara att förbättra dataanvändbarheten nu men kommer också att tillföra värde till data över en tidsperiod. Distribuerade ledgers förmåga att tillhandahålla säker data- och modelldelning mellan intressenter kan utgöra en språngbräda mot utveckling av digitala tvillingar inom järnvägsdomänen.
Projektet syftar till att utveckla, integrera och demonstrera en öppen och säker lösning för data- och modelldelning mellan/bland intressenter inom drift och underhåll av järnvägar. Dessutom ska projektet tillhandahålla en verktygslåda för cybersäkerhet inom järnvägen. Som proof-of-concept kommer projektet att demonstrera denna verktygslåda för cybersäkerhet, som kommer att byggas på ny framväxande teknik för att stärka förmågan att tillhandahålla digitala pipelines mellan dataleverantörer och datakonsumenter i industriella sammanhang. För utvecklingen av verktygslådan kommer detta projekt att överföra kunskap från AIFR och förstärka lärandet från relaterad forskning.
Projektstatus och resultat
Utvärdering av tillgänglig teknik och bästa metoder för dess tillämpning med stödinfrastruktur har utförts. Implementering av testsystem för att utveckla förståelse för krav på utveckling och design av det övergripande systemet genomförs.
För att förstå kraven och framtida utmaningar har datainsamling från olika järnvägsintressenter och genom litteraturstudier utförts, och resultaten har spridits som en tidskriftspublikation. Det fortsatta arbetet är inriktat på att implementera verktygslådan och demonstratorn.
Forskare: Amit Patwardhan (doktorand), Ramin Karim (PL), Miguel Castano
Sponsor: Trafikverket/JVTC
Varaktighet: 2019-2023
Uppdaterad: