Barn och ungdomars erfarenheter av lek i digitala miljöer
Leken sker alltmer i digital miljöer, men kunskapen om den ur barns perspektiv är begränsad.
Den fria leken är enligt Barnkonventionen en rättighet för barn/ungdomar och leken är av vikt för deras utveckling, välbefinnande och hälsa. Digitaliseringen har bidragit till en omfattande användning av datorer, surfplattor och smarta telefoner, vilket väsentligt förändrat barns sätt att leka. Leken sker nu i allt större omfattning i digitala miljöer. Den fria leken i digitala miljöer, dvs lek för dess egen skull som initieras, organiseras och kontrolleras av barnen/ungdomen själva har studerats mycket sparsamt. Vidare har forskningen sällan tagit sin utgångspunkt i barnens/ ungdomarnas eget perspektiv. Ur andra perspektiv än barnets, har leken ofta beskrivits problematisk när det handlat om skärmtid, även om en vidare syn nu börja skönjas. Följaktligen så finns det en avsaknad litteratur och forskning som undersöker delaktighet i lek för lekens skull inom digitala miljöer.
Syftet med forskningen är därför att öka kunskapen om och förståelsen för barn och ungdomars erfarenheter av delaktighet i lek i digitala miljöer. Lekens natur, (form, funktion och mening) i digitala miljöer kommer att utforskas i fyra delstudier för att förbättra förståelsen för lekbeteenden och de aspekter som påverkar dessa bland barn och ungdomar.
Kunskaper om barn/ungdomars egna erfarenheter av delaktighet i lek i digitala miljöer kommer vara av betydelse i arbetet med att stödja den fria leken i digitala miljöer för att främja utvecklig, hälsa och välbefinnande hos barn/ungdomar.
Kontakt
Maria Larsson-Lund
- Professor tillika ämnesföreträdare
- 0920-493833
- maria.larsson-lund@ltu.se
- Maria Larsson-Lund
Uppdaterad: