
Byggkonstruktion
På denna sida hittar du forskningen som bedrivs av gruppen för Byggnadsteknik inom forskningsämnet Byggkonstruktion. Forskningen inkluderar att utveckla metoder för att förutsäga livslängden för befintliga konstruktioner, tillhandahålla lösningar för att förlänga deras livslängd när det behövs samt att kvantifiera effekten av olika beslut på konstruktionens totala livslängd.
Pågående projekt
-
Hållbart byggande i arktiskt klimat - Restförspänning i förspända betongkonstruktioner
-
Kiruna Sjukhus
-
Förbättrad hållbarhet för betongkonstruktioner som förstärks med korrosionsbeständig FRP-armering: En studie av tvärkraftskapaciteten
-
Snögallerier på Malmbanan - övervaka snöbelastning och varna när det är dags att ta bort snön
-
Bärförmågan hos en förstärkt betongbro
I framtiden ställs trafiksektorn inför allt större krav när man vill öka trafikmängder, hastigheter och axeltryck. Detta kan bland annat uppnås genom att öka trafikledernas kapacitet och livslängd.
-
Effektiv livsförlängning av broar
Stor mängd resurser har investerats i att bygga och underhålla befintliga broar. Över 50% av befintliga stålbroar är idag äldre än 50 år. I takt med att godsvolymerna ökar och att axellaster blir tyngre, uppfyller många av dessa konstruktioner inte dagens krav. Det är inte möjligt att byta ut alla d...
-
TruBridges
Multi och tvärvetenskaplig metod för att identifiera den verkliga kapaciteten hos betongbroar.
-
Säkra dammar
Dammar är gigantiska konstruktioner och är ofta gjorda av betong, ett heterogent konstruktionsmaterial, och är byggda på berggrund, vilket har notorisk variation i kvalitet.
-
Karakterisering av tåginducerade aerodynamiska laster på bullerskärmar
Bullerskärmar måste installeras längs höghastighetsbanor för att skydda boende i närheten av spåren från buller som orsakas av trafik med höghastighetståg.
-
Utveckling av en provlastningsmetod för järnvägsbro
Tunga transporter som överskrider banans tillåtna lastkapacitet planeras år 2024 längs Haparandabanan i norra Sverige.
-
Partiell samverkan
Framtagande av dimensioneringsriktlinjer för förstärkning av stålbalksbroar via skapande av partiell samverkan.
-
Digitala tvillingar för infrastrukturförvaltning
Nuvarande inspektions- och förvaltningsprocesser för infrastruktur är tidskrävande och kan till och med vara felaktiga.
-
IN2TRACK3 - Forskning gällande optimerad och framtida järnvägsinfrastruktur
På grund av den höga åldern på befintlig järnvägsinfrastruktur världen över blir skador och försämringar av järnvägsbroar ett stort socialt och ekonomiskt problem i många länder.
-
Kiruna stad – Skador på befintliga byggnader orsakade av gruvdrift
Gruvdrift kan orsaka horisontella och vertikala förskjutningar i marken som i sin tur kan leda till skador på byggnader i omnejd.
-
Trågbroar
Baserat på statistik från Trafikverket så utgör trågbroar av betong cirka 25 % av brobeståndet i Sverige och används huvudsakligen som järnvägsbroar.
-
Multiscale-studie av vidhäftningsbrott i trågbroar som utsätts för utmattningsbelastning
Trågbroar utsätts för cyklisk belastning från trafik, vilket leder till trötthetsfel över tid.
Avslutade projekt
-
Kalixbroprojekt – tillståndsbedömning av befintliga broar
Att byta ut en befintlig bro kostar ofta två till tre gånger dess nuvärde och det är förknippat med ...
-
Kalixbron: Rivning av en förspänd betongbro
Europeisk infrastruktur som byggdes efter andra världskrigets slut har nått, eller är nära, slutet a...