Partiell samverkan
Framtagande av dimensioneringsriktlinjer för förstärkning av stålbalksbroar via skapande av partiell samverkan.
Bakgrund
Det finns en global trend mot allt fler och tyngre fordon på vägarna, vilket medför att de befintliga broarna utsätts för högre och mer frekventa laster än de i många fall ursprungligen är dimensionerade för. Om en bro inte klarar av den ökade trafiklasten, behöver den antingen förstärkas eller ersättas med en ny.
Att bygga en ny bro är en process som konsumerar stora mängder naturresurser och pengar. En stor mängd forskning utförs idag för att utveckla miljövänliga alternativ till cement, utveckla tekniker för att samla in och lagra koldioxid, utveckla kostnadseffektiva sätt att använda vätgas i stålproduktionen etc. Men även om utsläppen från materialproduktionen reduceras väsentligt, så kommer det bästa brobygget i termer av CO2-utsläpp fortfarande att vara det som kan undvikas.
Fokus bör således vara på att bevara de konstruktioner som redan finns och om möjligt undvika nybyggnation. Detta projekt syftar till att möta behovet av resurs- och kostnadseffektiva förstärkningsmetoder, genom utveckling och rationalisering av en miljövänlig, effektiv och materialsnål förstärkningsmetod för stålbalksbroar utan samverkande betongfarbana.
Syfte & mål
Det övergripande syftet med projektet är att förenkla och optimera framtida förstärkningsåtgärder av befintliga stålbroar med ovanpåliggande betongfarbanor utan samverkan, för att minimera kostnader, trafikstörningar och miljöbelastning. Detta kan uppnås genom att skräddarsy nivån av samverkan som krävs mellan befintlig stålbalk och betongfarbana, för att erhålla den bärighetshöjande extra momentkapaciteten. En optimering av skjuvförbindarnas antal, placering och typ, möjliggör en kostnads- och tids-effektiv förstärkningsmetod, med väldigt liten materialförbrukning och väldigt låga CO2-utsläpp.
Det huvudsakliga målet är att ta fram väl underbyggda dimensionerings-, utförande- och installations-rekommendationer, som sammanställs i en ”Design guide” som publiceras offentligt vid slutet av projektet.
Facts
Financers: BBT/Trafikverket and SBUF
Lead partner: LTU
Partners: Chalmers
Start date: 2023-07-01
End date: 2025-12-31
Total budget: 4 MSEK
Team Members: Peter Collin, Robert Hällmark och Victor Vestman
Kontakt
Peter Collin
- Professor
- 0920-49
- peter.collin@ltu.se
- Peter Collin
Robert Hällmark
- Adjungerad professor
- 0920-49
- robert.hallmark@ltu.se
- Robert Hällmark
Victor Vestman
- Doktorand
- 0920-49
- victor.vestman@ltu.se
- Victor Vestman
Uppdaterad: