Hållbart byggande i arktiskt klimat - Restförspänning i förspända betongkonstruktioner
Bakgrund
Byggbranschen i Europa allokerar hälften av sina utgifter till reparationer, underhåll och sanering, vilket tyder på en betydande ekonomisk påverkan på grund av åldrande infrastruktur. I och med att efterkrigstidens infrastruktur närmar sig sin avsedda livslängd under designfasen finns det ett akut behov av grundliga strukturella bedömningsprocedurer, särskilt för viktiga tillgångar som broar. Otillräcklig kunskap om strukturella förhållanden kan äventyra befintliga strukturer. De senaste brokollapserna understryker vikten av noggrann bedömning, med hänsyn till faktorer som extrema händelser, degradering på grund av miljö och tidsberoende fenomen. Att noggrant uppskatta förspänningskraften är väsentlig och de studier som jämför empiriska mätningar med designkodförutsägelser visar på behovet av mer exakta bedömningsmetoder. Detta eftersom förspänning har en inverkan på broars beteende under drift och utmattningskapacitet. Därför är regelbunden övervakning viktig för att minska riskerna och garantera säkerheten.
Mål och mål
Syftet är att öka hållbarheten för byggindustrin genom att utveckla mer förfinade metoder för att bedöma kvarvarande förspänning vilket kan minska antalet broar som behöver bytas ut eller förstärkas. Målet är att använda olika destruktiva och icke-destruktiva tekniker på förspända betongkonstruktioner för att bedöma förlusten av förspänningen och utvärdera dess inverkan på broars resterande livslängd. Dessa analyser innefattar icke-linjär finita elementmodellering, strukturell hälsoövervakning, databehandling och sensitivitetsanalys för att identifiera kritiska parametrar.
Fakta
Finansiär: SCABEAC – INTERREG Aurora
Partners: LTU, Uleåborgs universitet, SINTEF, KUPA AS, Högskolan i Narvik
Finansiär: INTERREG Aurora
Tidslinje: 02-2023 till 12-2025
Huvudutredare: Gabriel Sas
Lagmedlemmar: Angélica Agredo Chávez, Jaime Gonzalez-Libreros
Spridning
1)Agredo Chávez A (2022). Mätningar på plats och strukturell modellering för bedömning av kvarvarande förspänning: Kalixbron. Rapport från examensarbete, Politecnico di Milano, Milano, Italien. https://www.politesi.polimi.it/handle/10589/195800 Länk till annan webbplats.
2)Agredo Chávez, A., Gonzalez-Libreros, J.H., Sas, G., Elfgren, L., Bianchi, S., Biondini, F., & Kukay, B. (2022). Tillgängliga tester för att utvärdera kvarvarande förspänningskrafter i betongbroar. IABSE Symposium, Prague 2022: Challenges for Existing and Oncoming Structures, Prag, Tjeckien.
3)Gonzalez-Libreros J, Wang C, Agredo Chávez A, Sarmiento S, Tu Y, Daescu C, Sas G (2022). Utveckling av ett testförfarande för brobelastning vid låga temperaturer. Int Conf Bridge Safety, Maintenance, Management, Life-Cycle, Resilience and Sustainability Proc IABMAS, Barcelona, Spanien.
4)G. Sas, L. Elfgren, C. Daescu, J. Gonzalez-Libreros, C. Wang, S. Sarmiento, A. Agredo, T. Larsson & L. Nilsson. (2022). Provning av en lådbalkbro i förspänd betong över Kalixälven. XXIV NCR Symposium 2022, Stockholm, Sverige.
Kontakt
Gabriel Sas
- Professor tillika ämnesföreträdare
- 0920-493835
- gabriel.sas@ltu.se
- Gabriel Sas
Jaime Gonzalez
- Biträdande universitetslektor
- 0920-492970
- jaime.gonzalez@ltu.se
- Jaime Gonzalez
Angelica Maria Agredo Chavez
Uppdaterad: