SUMMATION: Sustainable Autonomous Systems and Solutions
Syftet med projektet är att öka SMF:s innovations kapacitet och användning av avancerade teknologier i sin verksamhet. I projektets aktiviteter ingår att uppmuntra entreprenöriella processer, lärande praktik, metoder för avancerade teknologier.
Den gemensamma utmaningen som projektet kommer att adressera finns i det subarktiska klimatet som ger unika möjligheter, exv. naturturism, men också specifika utmaningar, exv. för rennäringen, kommuner, liksom för organisationer inom väg och järnväg som ska tillhandahålla infrastruktur som är säker trots is, snö, halka, laviner och översvämningar.
Det subarktiska klimatet i programområdet kännetecknas av kalla vintrar, men också varma somrar. Ur ett centraleuropeiskt perspektiv med fyra årstider beskrivs vintrarna som långa och somrarna som korta. När vi bor i området upplever vi dock åtta olika årstider, en kategorisering som har sitt ursprung i den samiska traditionen. Denna lägger till vårvinter, vårsommar, höstsommar, höstsommar, höstvinter, mellan vår, sommar, höst och vinter. Detta beskriver bättre hur klimatet och naturen i området gradvis förändras under ett år. Det ger alltså unika möjligheter, men också särskilda utmaningar. De viktigaste branscherna som är beroende av klimatet och naturen är naturligtvis renskötsel samt turism och värdskap. Särskilt renskötseln söker efter metoder för att bättre anpassa tradition och tillväxt för att klara av klimatförändringarna. Turism- och besöksnäringen söker mer hållbara metoder för produkt- och tjänsteutveckling. Aktörer som ansvarar för infrastruktur som vägar och järnvägar upplever också utmaningar under vintern (is och snö), våren (översvämningar, potthål), sommaren (hal asfalt på grund av regn) och hösten (kalla nätter som bildar is, blöta och hala löv). Dessutom kämpar kommunerna för att skapa attraktiva miljöer för sina medborgare att leva i, t.ex. genom att stödja fritidsaktiviteter utomhus under alla årstider. I detta sammanhang kan smart teknik, t.ex. UAV-teknik (Unmanned Aerial Vehicle) och UGV-teknik (Unmanned Ground Vehicle), stödja hållbara inspektioner, leveranser och sök- och räddningstjänster, och annan teknik, t.ex. 3D-skanning, kan stödja interaktiva kartor. Som inleddes i det tidigare AA3D-projektet (som avslutades i juni 2022) kan drönarteknik stödja vandringsupplevelser och användas för att samla in renar i stället för att t.ex. använda ATV (All Terrain Vehicle) som orsakar skador på den känsliga marken.
Projektets övergripande mål
Projektets mål är att öka innovationsförmågan och införandet av avancerad teknik bland målgrupperna. Inspiration till nya tjänster kommer att ges genom att demonstrera praktiska användningsfall. Verksamheten syftar till att främja entreprenörskap, lärande i praktiken och att stimulera till reflektioner om innovativa processer och metoder som bygger på användning av avancerad teknik. Projektförslaget kommer därmed att bidra till Interreg Aurora-programmets prioriterade område 1.1 genom att koppla samman teknikutveckling (UAV och UGV) och tjänsteutveckling. Att ta itu med specifika problem som rör tillgänglighet och transportteknik med låga koldioxidutsläpp. Eftersom detta projektförslag korsbefruktar expertisen inom UAV/UGV-teknik, väderrelaterade tillämpningar inom intelligent trafik, design och innovationsprocesser och -metoder bidrar det dessutom till programmets mål att driva hållbar tillväxt och möjliggöra grön och digital övergång.
SUMMATION - Sustainable Autonomous Systems and Solutions
Program: Interreg Aurora
Verksamhetsområde: Små och medelstora företags konkurrenskraft
Partner: Ilmatieteen laitos, Universitet i Troms- Norges arktiske universitet, Centria-ammattikorkeakoulu Oy, Luleå tekniska universitet
2023-01-01 - 2025-12-31
Finansiär: Interreg Aurora
Medfinansiering: Region Norrbotten
Budget: 1 154 721 €
Projektledare: Åsa Ericson
Forskare: Informationssystem
Kontakt
Åsa Ericson
- Professor
- 0920-492061
- asa.ericson@ltu.se
- Åsa Ericson
Uppdaterad: