SICTA framåt: beteendedesign i barns mobilitetsmiljöer
Projektet SICTA framåt: beteendedesign i barns mobilitetsmiljöer har syftat till att utforska hur samskapande (co-design) med barn kan bidra till omställningen mot mer aktiva, attraktiva och hållbara mobilitetssystem.
Med fokus på barns skolvägar tillämpades en samskapande beteendedesignansats där barn deltog som medskapare för att utveckla idéer kring tryggare och mer stimulerande skolvägar.
Under försommaren och hösten 2024 genomfördes sex workshoppar med elever i årskurs 5-6. Genom sinnespromenader kartlades positiva, neutrala och negativa upplevelser av skolvägarna. Barnen fick även gestalta sina idéer kring tunnlar, övergångsställen, natur- och cykelvägar med hjälp av olika kreativa material. Verktyg som AI och VR användes för att skapa framtidsvisioner av skolvägar och möjliggjorde visualisering av olika koncept.
Projektet genererade värdefulla insikter om vad som skapar värde, till exempel hur sinnesupplevelser i form av syn, lukt, ljud och taktilitet påverkar barns upplevelser av mobilitetsmiljöer. Skog, djur och natur upplevdes som positiva inslag som gärna får förstärkas, medan tunnlar och övergångsställen ofta förknippades med otrygghet och behov av förbättringar. Barnen föreslog även lekfulla inslag som hoppa hage och andra aktiviteter som kan göra skolvägarna mer stimulerande och locka fler att gå eller cykla till skolan.
Projektet bidrar till en djupare förståelse för hur barn upplever sina skolvägar och visar potentialen i att samverka med barn i designprocesser. Genom att stärka barns deltaktighet kan framtidens mobilitetssystem utformas på sätt som både främjar trygghet och hållbarhet, samt stimulerar aktiva och engagerande transporter för barn.
Finansiär: Vinnova
Foto: Jessica Rohdin
Kontakt
Åsa Wikberg-Nilsson
- Professor tillika ämnesföreträdare, Ämnesföreträdare, Excellent lärare
- 0920-491342
- asa.wikberg-nilsson@ltu.se
- Åsa Wikberg-Nilsson
Uppdaterad: