Att sluta kretsloppet: Förbättrad cirkularitet för järnvägstillgångar genom hållbar livscykelhantering (CirculaRail)
Järnvägar har visat sig vara hållbara transportsätt, men miljöproblem uppstår på grund av materialpåverkan som stål, betong och asfalt. Dessa material bidrar till 80 % av den materialrelaterade klimatpåverkan. Därför är det viktigt att minimera användningen av dem vid konstruktion, drift och underhåll av järnvägsnät.
Därför är ett paradigmskifte från linjär ekonomi till CE oundvikligt för att uppfylla myndigheternas och samhällets krav.
Detta projekt syftar till att förlänga livslängden för järnvägstillgångar genom förebyggande underhåll, minska livscykelkostnaderna och miljö- och samhällspåverkan samtidigt som man praktiserar implementeringen av CE-ramverket.
Syftet kan uppnås genom följande mål:
- Kartläggning av järnvägstillgångars livshanteringsprocess som belyser cirkulära modellkrav, dataaggregering och MFA,
- Utveckla nytt cirkulärt förebyggande underhåll genom att integrera hållbarhetsåtgärder och framtida klimatscenarier i underhållspraxis.
- Identifiera optimala CE-scenarier för järnvägstillgångar genom att integrera MFA- och LCSA-faktorer.
Den metod som implementeras i detta projekt kan ha en betydande inverkan på 5-10% minskning av resursförbrukningen, vilket resulterar i mindre koldioxidutsläpp med hjälp av föreslagna innovativa CE-verktyg.
Arbetspaket
Detta projekt syftar till att utveckla och implementera ett ramverk för cirkulär ekonomi, inklusive principer, strategier och operativa metoder för att integrera en CE-modell i drift och underhåll av järnvägstillgångar. Detta projekt kommer att genomföras av sju arbetspaket.
Projektpartners
Trafikverket - Problemägare - Trafikverket kommer att tillhandahålla datainsamling relaterad till infrastrukturfel och underhåll, expertbedömning i databehandling, risk- och sårbarhetsanalys samt klimatanpassningsåtgärder. TRV kommer att stödja projektet i alla WPs.
LTU-Academia - LTU kommer att utföra databehandling och analys relaterad till klimatförändringar och infrastrukturfel, genomföra risk- och sårbarhetsanalys, rekommendera åtgärder för anpassning till klimatförändringar och projektledning samt sprida resultat, aktiv i alla WP.
Järnvägstekniskt Centrum (JVTC) kommer att fungera som en bro mellan LTU och olika intressenter och stödja oss i WP7.
Luleå kommun kommer att vara aktiv i kompetensuppbyggnad och spridningsaktiviteter genom deras järnvägsutbildningsprogram på Yrkeshögskolan, Järnvägsprogram och stödja oss i WP7.
Duroc Rail AB har kapacitet, erfarenhet och kunskap för renovering av rullande materiels hjulpar i Luleå. Dessutom är de intresserade av att ta med hållbarhetsfaktorer i sina beslutsmodeller för underhåll.
Creaternity center (LTU) utnyttjar digitalisering för att uppnå en cirkulär användning av material och effektiv användning av energi, och därmed uppnå ett koldioxid- och resursneutralt samhälle. Creaternity genom att samla forskare från många ämnen tar ett helhetsgrepp på branschens och samhällets hållbarhetsutmaningar, vilket leder till nya innovationer och stödjer oss i WP3 och WP5.
Omicold AB: expertis inom järnvägsteknik i kalla klimat, cirkulära ekonomifaktorer inom järnvägen, WP2.
Spridning och publikationer
Denna del kommer att uppdateras inom kort.
Kontakt
Amir Garmabaki
- Biträdande professor
- 0920-493429
- amir.garmabaki@ltu.se
- Amir Garmabaki
Uppdaterad: