Aktiva skoltransporter
Barn rör sig för lite idag. Genom att inspirera barn att använda aktiva skolresor, exempelvis cykla eller gå, ökar den fysiska aktiviteten. Dessutom bidrar det till deras inlärning och utveckling, minskad miljöpåverkan och ökad trafiksäkerhet. Vi arbetar med interventioner för att öka aktiva skolresor i ett tvärvetenskapligt forskarteam finansierade av bland annat Vinnova. Tillsammans med barn, föräldrar och ett antal experter från olika myndigheter och organisationer har vi arbetat fram en främjande rekommendation för aktiva skolresor, där lika vikt läggs vid hälsofördelar som trafiksäkerhet.
Problemet minskad fysisk aktivitet – och vår lösning
Barns minskade fysisk aktivitet är ett folkhälsoproblem av stora mått och som redan i början av 2010-talet omnämndes som en global inaktivitetspandemi. Endast ca 20% av barn och ungdomar i Sverige når idag upp till WHO:s rekommendation om 60 min av daglig fysisk aktivitet och det finns en nedåtgående trend. Aktiva resor kan effektivt öka den dagliga fysiska aktiviteten och genom att främja att kommande generationer blir aktiva trafikanter kan vi också öka möjligheterna att nå klimatmålen i agenda 2030. Dessutom har barns rörelsefrihet minskat drastiskt de sista 50 åren. Barn och ungdomar har rätt att växa upp i en miljö där de kan röra sig fritt, anta utmaningar, successivt utöka sin aktionsradie och sin självständighet.
Vi har under ett antal år arbetat med projekt för att få fler barn att gå och cykla till skolan. Det innovativa i de här skolbaserade projekten är i grunden ett promotivt (främjande) synsätt samt byggstenarna gamification, empowerment och integreringen av pedagogiska uppdrag. Detta har visat sig öka elevernas motivation till beteendeförändring och föräldrarnas engagemang i projektet vilket i sin tur leder till ökad hållbarhet. Integrationen av lärande under de aktiva skoltransporterna ökar motivationen för skolor att avsätta tid och resurser för att genomföra projektet. En särskild satsning har gjorts för att öka de aktiva skoltransporterna under vintertid, då kravet på säkerhet ökar och klimatet erbjuder utmaningar i form av snö, kyla och halt underlag.
Projektet startade 2016 som ett folkhälsoprojekt i Luleå kommun och sedan dess spritts till flera andra kommuner i Sverige. Den forskning som genomförts har hittills resulterat i flera vetenskapliga publikationer.
Tryggt för föräldrar, roligt för barn och enkelt för lärare
Om vi sammafattar vår forskning i området så har vi kommit fram till att det finns TRE kärnvärden och tre målgrupper som behöver adresseras för att lyckas med dessa typer av interventioner.
Tryggt för föräldrar
Roligt för barn
Enkelt för lärare
Tryggt för föräldrar
Vår forskning har visat att föräldrars oro och sociala normer påverkar deras val av transportsätt. Föräldrar är oroliga för trafiken och för att deras barn ska möta obehagliga personer på vägen. Intressant är dock att föräldrars uppfattning om rådande sociala normer, dvs föräldrars rädsla för socialt dömande existerar kring självständig mobilitet för barn har väldigt stor påverkan på deras val att transportsätt till skolan. Detta innebär att om fler barn i området använder aktiva resor så är det troligare att vårdnadshavare fattar beslutet att även deras barn ska gå eller cykla till skolan. Att barns rörelsefrihet bör stärkas går också i linje med de transportpolitiska målen och barnrätts-konventionen.
Roligt för barn
Gamification är ett framgångsrikt sätt att öka motivationen för barn att cykla och gå till skolan. Genom att ge barn uppdrag på vägen till skolan och räkna antal aktiva skolresor ökade deras engagemang och de upplevde det som både roligt och lärorikt. Barnen blev också piggare och var mer redo att lära när de kom till skolan, framförallt för att de hade haft tid att ”prata av sig” på vägen. Genom att para ihop barn som följer varandra till skolan och genomföra interventionen som ett projekt så byggdes nya relationer och gemenskapskänslan i klassen ökade. Att låta barnen få vara med och påverka genomförandet är också viktigt för deras engagemang och motivation.
Enkelt för lärare
Skolan har idag många ansvarsområden och det är svårt att få lärare att åta sig ytterligare arbetsuppgifter. Genom att projektet kopplar uppgifter i from av uppdrag till eleverna som är tagna från läroplanen blir det naturligt att integrera projektet i den dagliga verksamheten. Det är även viktigt att skapa enkel tillgänglighet till material både för undervisning och till föräldramöten och därför har en lärarportal skapats. Vår forskning inom området visar att de lärare som provat detta arbetssätt upplever det som effektivt, enkelt och roligt och att de gärna vill fortsätta med det framöver.
Nationell rekommendation för aktiva skolresor
Tillsammans med 15 andra myndigheter och organsationer har Luleå tekniska universitet tagit fram en främjande rekommendation för aktiva skolresor. Den riktar sig till barn, vårdnadshavare, skolor, trafik och samhällsplanerare och väghållare. Som underlag har en barnkonsekvensanalys gjorts för att i rekommendationen utgå från barnens bästa. För att sprida rekommendationen har vi skrivit en DN-debatt artikel och medverkat i TV och tidningsreportage.
Forskarnas förslag på nationell rekommendation:
Till barn och vårdnadshavare:
Vi rekommenderar att barn använder aktiva resor (exempelvis gång eller cykel), året om, helt eller del av väg till och från skolan redan från förskoleklass, bland annat ur miljö och hälsoperspektiv. Detta bör ske på ett säkert sätt tillsammans med en vuxen i ett lärande syfte om trafikmiljön, men kan så småningom ske i sällskap med andra barn eller självständigt utifrån att barnet och vårdnadshavare tillsammans gör en bedömning av barnets förmåga i förhållande till den aktuella trafikmiljön.
Till samhällsaktörer som skolor, väghållare, trafik och samhällsplanerare:
Vi rekommenderar att skolor uppmuntrar elever till aktiva och säkra resor till och från skolan. Vi rekommenderar att barns behov samt deras förutsättningar för aktiva säkra skolresor beaktas i:
- Samhällsplanering och behov av tillgänglighet i gång och cykelplaner, planering av nät för gång och cykel, samt vid placering av skolor och andra viktiga målpunkter för barn och ungdomar.
- Beslut om hastighetsgränser i och utanför tätort.
- Beslut om utformning av infrastruktur, där barn färdas aktivt.
- Beslut om kvalitetsnivåer och prioritering av drift och underhåll av all infrastruktur där barn färdas aktivt.
- Beslut om att upplåta allmän platsmark och gata till attraktiv cykelparkering och rimlig bilparkering, så att de som anländer till fots eller cykel kan göra det på ett trafiksäkert sätt.
Publikationer
- My Way to School Through a Camera Lens: Involving Children to Inform a Policy Recommendation on Active School Travel Länk till annan webbplats.
- How parents' perception of the social norm is associated with their adolescent’s commuting behaviour to school Länk till annan webbplats.
- Feasibility of a school-based intervention to promote active school transportation – The school personnel perspectives Länk till annan webbplats.
- Promoting Children´s Active School Transportation – An international scoping review of psychosocial factors. Länk till annan webbplats.
- Making the right decision for our children’s future: Parents’ perceptions of active school transport in disadvantaged neighborhoods Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- One should really be more worried about too little physical activity than injuries while walking or cycling to school. Parents’ perception of risk concerning active school transportation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Children’s active school transportation: an international scoping review of psychosocial factors Länk till annan webbplats.
- Children´s intervention participation is associated with more positive beliefs towards active school transport among parents Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Development and Initial Validation of the PILCAST Questionnaire: Understanding Parents’ Intentions to Let Their Child Cycle or Walk to School Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Artikel kring föräldrars intentioner och attityder till aktiv skoltransport
- Two-stage co-design Prosess of Battleship-AST Game for Active School Transportation in Northern Sweden Länk till annan webbplats.
- Basic Psychological Need Satisfaction in Active Commuting to and from School BPNS-ACS(SWE) Länk till annan webbplats.
- Adapting the behavioral regulation in active commuting to and from school questionnaire in Sweden: BR-ACS(SWE). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Ett svenskt instrument för att mäta barns motivation till aktiva skolresor
- It’s about being the good parent: exploring attitudes and beliefs towards active school transportation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Artikel om föräldrars attityder till aktiva skoltransporter
- Long-Term Perspectives of a School-Based Intervention to Promote Active School Transportation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Artikel om barn och lärares erfarenheter 2 och 3 år efter införandet av interventionen aktiva skoltransporter
- Active School Transportation in Winter Conditions: Biking Together is Warmer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Cykelväg till skolan kan vara vägen till framgång Länk till annan webbplats.
- Children’s motivation overcame parental hesitation: active school transportation in Sweden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- One Step Forward: Development of a Program Promoting Active School Transportation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Active School Transportation is an Investment in School Health Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- A reusable multiplayer game for promoting active school transport: Development study. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Initial Design and Testing of Multiplayer Cooperative Game to Support Physical Activity in Schools Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- The Praise and Price of Pokémon Go – a qualitative study of Children´s and Parent´s Experiences Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Filmer
- Lets gå, trampa på Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Film riktad till föräldrar. Se filmen på Vimeo. - Steg för steg guide - kom igång direkt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Se filmen på Vimeo. - Aktiva skoltransporter - ett exempel för att öka den fysiska aktiviteten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Regeringens kommitté för ökad fysisk aktivitet lyfter fram goda exempel. Se filmen på Youtube. - Jag tar mig framåt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Varför ska du som lärare vara med i "Jag tar mig framåt", hur kommer du igång och vad tycker egentligen barnen? Se filmen på Vimeo. - Aktiva skoltransporter 5 steg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Här får du veta hur det går till, steg för steg. Se filmen på Vimeo. - Aktiva skoltransporter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Film riktad mot politiker och allmänhet. Se filmen på Vimeo.
I media
Ett urval av några artiklar, inslag och annat som publicerats om projektet
- Därför ska du inte överbeskydda dina barn Länk till annan webbplats. Överbeskyddande föräldrar vill sina barn väl – men barnen kan få svårt att växa upp till ansvarsfulla vuxna som kan ta hand om sig själva, sina känslor och sina relationer. Nu vill forskare förstå mer om föräldrars överbeskyddande, och vilka effekter det får för barnen. Aktiva skoltransporter är ett sätt att ge barnen ökad rörelsefrihet och viktigt för deras utveckling.
- Parkera bilen och utforska alternativen - en pod skapad av Vinnova kring vårt projekt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För att nå klimatmålen för transportsektorn räcker det inte med tekniska lösningar som elektrifiering och förnybara bränslen. Vi behöver också förändra våra beteenden för att resandet ska bli hållbart. Hur ska det gå till? - Barnen är inte problemet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Cykelfrämjandet har med hjälp av forskare tagit fram en brochyr för barns ökade cykling - Debattartikel om ökning av aktiva skoltransporter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- SVT nyheter "Forskningsmålet - de flesta barn ska gå eller cykla till skolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Inslag i SVT nyheter om projektet SICTA 2.0 Aktiva skoltransporter - Extrakt: Så ska fler barn cykla eller gå till skolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
En artikel i Formas tidskrift "Extrakt" om vårt projekt - Radioinslag med Anna-Karin om projektet SICTA 2.0 aktiva skoltransporter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Intervju i Cykelcentrum VTI Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- “Åker jag bil sitter jag ju still, så när jag kommer till skolan kanske jag är sprallig” Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svenska YLE - Unikt projekt – här cyklar barnen året om Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
SVT Norrbotten
”Jag tar mig framåt”
- Jag tar mig framåt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Luleå kommuns hemsida för projektet, där lärare, föräldrar och barn kan hitta bra information om projektet
Projektets hemsida
Läs mer om projektet på www.aktivaskoltransporter.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Anna-Karin Lindqvist
- Biträdande professor
- 0920-493986
- anna-karin.lindqvist@ltu.se
- Anna-Karin Lindqvist
Stina Rutberg
- Biträdande professor, Utbildningsledare forskarutbildningen
- 0920-493225
- stina.rutberg@ltu.se
- Stina Rutberg
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kontakta oss