Pathways to the Archives
I en tid där digitaliseringen präglar skolan och historieundervisningen omgärdas av de stora narrativen: vad kan besök på ett arkiv tillföra elever och studenter?
I läroplaner världen över har historiedidaktisk teori alltmer börjat leta sig in i kunskapsmålsbeskrivningar för elever och blivande lärare. Inom denna teoribildning ryms koncept om hur historisk metod ska tränas som färdighet inom ramen för historieämnet. Emellertid ställs också krav på att olika bruk av historia skall beaktas och att de lärande ska ha möjlighet att möta och reflektera över kulturarvet. Dessa formuleringar ställer högre krav på undervisande lärare: det svårt att fånga in alla de aspekter av vad historieämnet idag ska representera. Genom att låta elever och studenter få möta historiska källor i lokala arkiv studeras i detta doktorandprojekt hur elevers och studenters uppfattning om det förflutna påverkas genom mötet med en del av vårt kulturarv. Att besöka en plats, arkivet, som under århundraden härbärgerat källor till det förflutna på en geografisk plats har inte bara visat sig skapa ökad kännedom om historisk metod och en emotionell anknytning till den lokala historien hos besökarna – frågan om vad det förflutna är och mötet med det lokala förflutna i komparitet med de narrativ som vanligen presenteras i historieundervisningen har också aktualiserats. I doktorandprojektet undersöks också historielärares möjligheter att tillämpa platsbaserade pedagogiska metoder i sitt arbete samt hur synen på historiska källor i historieundervisningen förändrats över tid.
Kontakt
Helena Strand
Uppdaterad: