"Hästfolk är vana att hugga i": Arbetsgivares och ryttares syn på färdigheter och egenskaper som
utvecklats i ridmiljön

Forskning tyder på att s.k. ”serious leisure” inte bara är värdefullt för individen utan också kan leda till ökad anställningsbarhet. Det saknas dock studier om hur färdigheter och egenskaper som utvecklats genom hästar och ridning påverkar människors anställningsbarhet och hur det kan gynna dem utanför ridsporten.
Projektet syftar till att från flera perspektiv undersöka ridning och hästhantering som seriöst fritidsintresse, de färdigheter och egenskaper som utvecklas genom det, och hur dessa kan vara till nytta i individers arbetsliv. Genom personliga djupintervjuer, fokusgrupper och enkäter studeras åsikter och uppfattningar hos arbetsgivare, ryttare, före detta ryttare, samt ridlärare. Totalt kommer studierna att involvera 50–60 intervjupersoner och fokusgruppsdeltagare samt cirka 1 500 enkätrespondenter.
De förväntade resultaten kommer att visa på hur värdefulla färdigheter och egenskaper hos individer utvecklas och stärks genom ridning och i stallmiljön. Detta kan i sin tur leda till bättre möjligheter till sponsring av ridskolor och kanske även bättre stöd från offentliga aktörer som kommuner. Individers anställningsbarhet och personliga varumärke kan förbättras, liksom arbetsgivares rekryteringsprocesser och beslut. Att identifiera fördelarna med hästar och ridning för individer och arbetsliv, och kommunicera dessa, kommer att belysa hur hästar bidrar till samhället genom att utveckla individer. I slutänden kan detta förbättra hästsektorns image och rykte i Sverige, samt bidra till att stärka dess sociala licens att existera.
Finansiär: Stiftelsen Hästforskning
Projektperiod: Januari 2024 - December 2026
Projektets publikationer: Länk till DiVA Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
- Professor Maria Ek Styvén
Öppnas i nytt fönster. (projektledare), industriell marknadsföring
- Biträdande professor Lena Manderstedt
Öppnas i nytt fönster., svenska med didaktisk inriktning
- Biträdande professor Tim Foster
Öppnas i nytt fönster., industriell marknadsföring
Uppdaterad: