Specialpedagogexamenskonferens 3 juni 2025
Tisdagen den 3 juni hålls 2025 års Specialpedagogexamenskonferens i Vetenskapens hus i Luleå. Här hittar du program och poster för dagen. Anmälan sker via formuläret nedan.
Dagens program
09:30 Välkomna!
09:40 Varför himlar alla med ögonen? – En kvantitativ undersökning om mottagande lärares inställningar till elevöverlämningar inför högstadiet Jenny Forslund och Emma Österman
10:05 On being twice exceptional in Sweden –En fallstudie om särskild begåvning och funktionsnedsättningen adhd Anna-Carin Holmgren, Ylva Backman, Viktor Gardelli och Åsa Gyllefjord
10:30 Postervisning 1
11:30 AI4EDU: Ett EU-projekt om AI i skolan Viktor Gardelli och Homam Mokayed
12:00 Lunch
13:30 Huvudtalare: Viktor Långdahl. Lek, delaktighet och ökad inkludering – specialpedagogik i förskolan med inspiration av praktiknära forskning. Specialpedagog inom förskolan i Skellefteå kommun samt på PHUG AB. Tidigare student på LTU:s specialpedagogprogram.
15:00 Postervisning 2
16:15 Tack för idag!
Poster
- Bro eller avgrund? – En enkätstudie som undersöker utmaningar och möjligheter i övergångar för elever i behov av särskilt stöd. Felicia Södergren, Sara Torstensson Nybom
- När orden tar form - spelar bakgrunden roll? – En undersökning av hur vårdnadshavares utbildningsnivå påverkar elevers läsmotivation, ordförråd och läsvanor. Malin Larsson, Julia Vennberg-Niska
- "Hjälp oss, vad ska vi göra?” – Förskollärares berättelser om handledning med specialpedagog Tina Westling, Maria Melkersson
- Är det en skola för alla eller en skola för vissa? – Vad problematisk skolfrånvaro kan bero på och hur den kan minskas framgångsrikt. Tammy Clarin Olsson, Malin Ekstedt
- Vilken attityd råder i förskolan kring konflikter? – En kvantitativ enkätstudie Sara-Karin Simma, Emma Green
- Förskolors arbete med AKK - En studie med 137 pedagoger om arbetssätt, vetenskaplig grund och barns delaktighet. Sara Lundén, Aracelly Velasquez
- Inkludering av modersmål i förskolan. Angelica Lund
- När den vanliga skolan inte räcker till – En kvalitativ innehållsanalys av kommunala beslutsdokument gällande upprättande av resursskola. Helena Svensson och Jeanette Öström
- Språkligt tillgänglig lärmiljö för elever med språkstörning – En intervjustudie om vilka faktorer som är gynnsamma för att organisera en språkligt tillgänglig lärmiljö. Linda Sikblad och Anita Kattiavaara Enbom
- Får elevassistenter det stöd som de behöver för att utföra sina arbetsuppgifter? Isabell Buske Andersson, Jenny Hartikainen Ritter och Hanna Libell
- Vägen till inkludering i förskolan: En studie om främjande och hindrande faktorer. Kajsa Karlberg och Veronica Kjellström
Anmälan till konferensen
Sista anmälningsdag är 27 maj 2025, för frågor kontakta Anders Franklin.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Forskning