
Specialpedagogexamenskonferens 2025
Vetenskapens hus i Luleå fylldes i början på juni med framtidens specialpedagoger, forskare, verksamma lärare och skolledare när 2025 års Specialpedagogexamenskonferens gick av stapeln. Under en dag som präglades av engagemang, nytänkande och forskning på praktikens villkor presenterades examensarbeten, posters och ett EU-projekt om artificiell intelligens i skolan.
Efter mingel och inledande välkomsthälsning tog dagens första presentationer vid, där deltagarna fick ta del av aktuella ämnen som belyser både klassrumsnära utmaningar och övergripande specialpedagogiska frågor. Studentpresentationer om lärarattityder vid elevövergångar varvades med forskningsprojekt från forskare vid LTU, som undervisar i programmet, om samspelet mellan särskild begåvning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt hur artificiell intelligens kan användas som verktyg för ökad delaktighet i skolan. Genom både kvantitativa och kvalitativa perspektiv skapades en mångfacetterad bild av hur forskning kan bidra till utveckling i såväl undervisning som skolsystem.
Efter lunch samlades deltagarna för att lyssna på årets gästföreläsare Viktor Långdahl, specialpedagog i Skellefteå och tidigare student på Luleå tekniska universitets specialpedagogprogram. Under rubriken "Lek, delaktighet och ökad inkludering" berättade han om sitt arbete i förskolan och hur praktiknära forskning kan stärka barns delaktighet redan i tidig ålder.
Konferensens båda posterutställningar bjöd på ett rikt innehåll, med teman som bland annat problematisk skolfrånvaro, inkludering, elevassistenters arbetsvillkor och föräldrars utbildningsnivå i relation till barns läsintresse.
Specialpedagogexamenskonferensen 2025 visade tydligt att framtidens specialpedagogik är förankrad i vardagens utmaningar och en vilja att göra skillnad – genom vetenskapligt grundade insatser.
Kontakt
Anders Franklin
- Doktorand, Adjungerad universitetslektor
- 0920-493366
- anders.franklin@ltu.se
- Anders Franklin
Uppdaterad:
Sidansvarig: Forskning