Svenskämnets framtid i fokus på SMDI-konferensen 2024
Den 26–28 november samlades forskare, lärare och doktorander från hela Norden på Luleå tekniska universitet för att delta i konferensen SMDI 2024. Under tre intensiva dagar stod svenskämnets didaktiska utmaningar och möjligheter i centrum, med teman som AI i undervisningen, språklig mångfald och litteraturens roll i skolan.
Konferensen inleddes med en stark kulturell markering, då en traditionell jojk framfördes av Saara Hermansson för att välkomna deltagarna och lyfta fram regionens rika kulturarv.
– Det känns viktigt att lyfta fram att vi befinner oss på samisk mark. Det påminner oss om det språkarv vi har här och att vi är ett mångspråkigt samhälle. Det speglar också svenskämnets uppgift att inkludera och synliggöra olika röster och perspektiv, säger Caroline Graeske, professor och ämnesföreträdare vid Luleå tekniska universitet.
Jojken följdes av en inspirerande föreläsning av Marte Blikstad-Balas, professor vid universitetet i Oslo som betonade vikten av att anpassa skolans undervisning efter elevernas förändrade läsmönster. Deltagarna fick även möjlighet att lyssna på presentationer och panelsamtal om allt från generativ AI och multimodala arbetssätt till poesins legitimitet i undervisningen. Under panelsamtalet om AI:s roll i svenskämnet diskuterades både möjligheter och etiska utmaningar.
– Det har varit fantastiskt att se hur engagerade och kreativa idéer har utbytts under dessa dagar. Vi tar med oss många nya perspektiv och konkreta metoder till våra klassrum och forskningsprojekt, säger Caroline Graeske.
Uppdaterad: