
GLITCH
Studentprojektet GLITCH ska undersöka hur kosmisk strålning påverkar elektrisk hårdvara i stratosfären. Idén föddes av en incident i speedrunning-världen och nu ska Joel Åström och Albin Ringströms projekt flyga med BEXUS-ballongen 2025.
– Man växer mycket, vi får verkligen ta ett eget ansvar och skapa något helt eget. Det är otroligt belönande efter många år av nödvändigt teoretiskt arbete med matematik och fysik som vi nu faktiskt använder i ett riktigt projekt, säger projektledaren Joel Åström.
Målet med GLITCH (Gamma Light Interferance In Technological Circuitry and Hardware) är att undersöka hur elektrisk hårdvara påverkas av strålning i atmosfären, specifikt i stratosfären där den kosmiska strålningen är högre än vid jordytan. Teamet får nu möjligheten att vara med i ESA:s REXUS/BEXUS-program där studenter från hela Europa får möjligheten att utföra vetenskapliga experiment med hjälp av raketer eller stratosfäriska ballonger. GLITCH kommer att färdas med en BEXUS-ballong i oktober 2025 utrustad med sensorer och SRAM-minne, för att mäta antalet fel i mjukvaran och jonernas densitet i omgivningen.
– Solens aktivitet och strålningsmängd mot jorden förändras över tid. Under sommaren 2025 så kommer denna aktivitet nå sin lokala topp, allt det här blir en perfekt kompott av ett ”worst case scenario” för elektrisk hårdvara som används i stratosfären kring ESRANGE, säger projektledaren Joel Åström och fortsätter:
– Vi vill undersöka hur många bitfel som uppstår under färden och skapa en modell för hur dessa påverkar hårdvara i strålningsintensiva miljöer. Resultaten kan ge viktiga insikter för framtida design av rymdteknik och potentiellt minska kostnaderna för skydd av elektriska system.
En teknologisk utmaning
Elektrisk hårdvara är känslig för fenomen som kallas bitflips eller Single Event Upsets (SEUs), där laddade partiklar som träffar komponenterna kan orsaka störningar i logiken. I stratosfären, där jonosfären når sin högsta densitet, ökar risken för dessa störningar. Med solens aktivitetscykel på väg mot en topp under sommaren 2025, står teamet inför ett ”worst-case scenario” för strålningsexponering, vilket gör forskningen högaktuell.
– Det är en unik möjlighet att studera strålningens effekter under dessa förhållanden. Vi har tidigare data från New Mexico och Kiruna, men våra mätningar under ett solarmaximum kan ge en djupare förståelse för riskerna, säger Joel Åström.
Arbete och inspiration
Teamet består idag av tio personer, fem svenska rymdingenjörsstudenter och fem internationella studenter från Spacemaster-programmet. De arbetar i olika delgrupper som management, mechanical, electric, software och outreach, vilket liknar den struktur som återfinns i faktiska professionella rymdprojekt.
Joel Åström är projektledare vilket innebär att han styr upp arbetat av laget, lägger upp scheman och ser till att allting följer uppsatta tidsplaner och löser de problem och utmaningar som uppstår.
– Under de sex månaderna vi har arbetat tillsammans med GLITCH har jag lärt mig en massa om att jobba på en sån här position och vad man måste ha koll på inför ett sånt här projekt, säger han och fortsätter:
– Vi arbetar tillsammans med ESA och med dem följer vi ett schema av deadlines för design, tester, konstruktioner och till sist själva uppskjutningen. Det är otroligt givande och vi får ta del av deras dokumentationsmetoder, arbetscykler och generell kunskap om rymden, vad som funkar och inte funkar.
GLITCHs medlemmar har redan varit nere i Nederländerna på European Space Research and Technology Centre (ESTEC) och presenterat sitt projekt för en expertpanel och blev därefter utvalda för att få flyga på BEXUS-ballongen. I februari ska en del av GLITCH ner till Oberphaffenhoven i Tyskland och delta på en workshop och presentera sin tidiga version av designen för GLITCH.
– Naturligtvis har det varit väldigt roligt och givande att få arbeta ihop med andra likasinnade personer som brinner lika mycket som en själv för det här. Vi har väldigt kul ihop som ett team och man känner sig som en del i något härligt, säger Joel Åström.
Framtiden för GLITCH
Under våren kommer teamet att expandera till 15 medlemmar för att hantera byggfasen och förbereda experimentet för uppskjutningen. Arbetet har redan börjat med design, CAD-ritningar och elektroniska lösningar, och snart kommer de första fysiska delarna att testas.
Med ambitionen att bidra till rymdindustrins utveckling, kombinerar GLITCH passion, forskning och teknisk innovation. Det är ett projekt som visar hur akademiska drömmar kan lyfta, bokstavligen, till nya höjder.
REXUS/BEXUS är ett samarbete mellan det tyska rymdcentret Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt och den svenska rymstyrelsen. Syftet med REXUS/BEXUS är att ge strudenter från europeiska universitet möjliughet att genomföra vetenskapliga och tekniska experiment med hjälp av forskningsraketer och höghöjdsballonger.
REXUS är en forskningsraket som skjuts upp från Esrange Space Center.
BEXUS består av höghöjdsballonger som också släpps från Esrange Space Center.
Ballongerna flyger på en höjd av 20-30 kilometer i ungefär fem timmar.
Uppdaterad: