HLT0008 Personcentrerade ansatser inom psykiatrisk vård och vårdforskning 4,5hp
KURSPLAN, kurs på forskarutbildningsnivå
Kursnamn:
Svenskt namn: Personcentrerade ansatser inom psykiatrisk vård och vårdforskning
Engelskt namn: Person-centred approaches to psychiatric care and research
Högskolepoäng: 4,5
Kurskod: HLT0008
Utbildningsnivå: Forskarnivå.
Behörighetskrav: Kursen är öppen för den som är antagen till forskarutbildning vid Luleå tekniska universitet eller annat lärosäte. Företräde ges för doktorander antagna i forskarskolan SWEPROF.
Förkunskapskrav: Antagen till forskarutbildning inom omvårdnad, vårdvetenskap, medicin eller närliggande ämnen
Kursinnehåll:
Kursen syftar till att doktoranden skaffar sig fördjupade kunskaper om personcentrerade ansatser inom psykiatrisk vård och vårdforskning, inkluderande personcentrerad vård, återhämtningsinriktad vård och traumamedveten vård. Målet är att deltagarna ska kunna problematisera och tillämpa relevanta ansatser i sina avhandlingsprojekt. Ett centralt tema är epistemisk rättvisa, med särskild tonvikt på hur olika perspektiv och erfarenheter kan inkluderas och värdesättas inom forskning och vård. Kursen behandlar också frågor om social inkludering och forskarens roll i att främja rättvisa och hållbara samhällsförändringar.
Teman som lyfts i kursen är:
- Personcentrerad vård
- Återhämtningsinriktad vård
- Traumamedveten vård
- Epistemisk rättvisa
- Social inkludering
- Forskarens samhällsengagemang och personliga drivkrafter
Lärandemål:
Följande av Högskoleförordningens mål adresseras i kursen:
- Visa brett kunnande inom och en systematisk förståelse av forskningsområdet samt djup och aktuell specialistkunskap inom en avgränsad del av forskningsområdet
- Visa förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
- Visa fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
- Redogöra för personcentrerade ansatser i förhållande till det egna avhandlingsprojektet
- Kritiskt reflektera över personcentrerade ansatser i relation till epistemisk rättvisa och social inkludering
- Problematisera forskares samhällsengagemang och personliga drivkrafter i relation till epistemisk rättvisa och social inkludering
Genomförande:
Två dagar genomförs i form av föreläsningar och workshops på campus. I övrigt sker undervisningen digitalt, samt bygger på doktorandens självständiga arbete.
Examinationsform:
Skriftlig individuell inlämningsuppgift med tillhörande seminarier.
Betygsskala: G/U.
Kurslitteratur:
Meddelas senare
Kursen genomförs:
250331-250511
Kursen ges återkommande:
Nej
Ansökan till:
Sebastian Gabrielsson, sebastian.gabrielsson@ltu.se
Doktorand anger i ansökan: namn, personnummer, e-postadress, avdelning samt institutionstillhörighet.
Ansökan senast:
250228
Kurs öppen för doktorander antagna vid annat lärosäte än LTU:
Ja
Max antal doktorander:
Ja, 16
Kursavgift:
Nej
Kontaktperson/Kursansvarig:
Sebastian Gabrielsson, sebastian.gabrielsson@ltu.se, 0920-493227
Examinator:
Biträdande professor Sebastian Gabrielsson
Kursplan fastställd av:
Maria Johansson
Datum för fastställande:
2025-01-08
Uppdaterad:
Sidansvarig: Forskning