Hoppa till innehållet
Foto: Luleå tekniska universitet
Lars Bergman, projektledare inom Fastighet och Service på Luleå tekniska universitet Foto: Luleå tekniska universitet Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Testar restid som arbetstid på tåget

Publicerad: 26 april 2022

Luleå tekniska universitetet är först ut i Norrbotten med att erbjuda medarbetare att testa att använd restid som arbetstid när de pendlar till jobbet med tåg. Det är en del av ”Förändringsresan”, ett projekt från Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten, RKM, för att främja tågresandet i regionen.

Under en månad pendlar sju anställda vid Luleå tekniska universitet med tåg till och från arbetet. Det är Regionala kollektivtrafikmyndigheten, RKM som arbetar aktivt med att inspirera till ett ökat hållbart resande vid tjänsteresor och pendlingsresor i Norrbotten i samarbete med Vy och Norrtåg. Aktuella sträckor är pendling till och från Haparanda, Kalix och Boden till Luleå. En av dessa försökspendlare är Lars Bergman, projektledare vid enheten Fastighet och Service.

– Jag har i många år pendlat mellan Boden-Luleå, både med länstrafikens bussar (28:an) men också med egen bil. Tyckte testet lät spännande. Jag har flera gånger sett tåget susa förbi mig i bilen på 97:an. Skyltarna med texten ”Nu hade du varit framme i Luleå”, som är placerade i höjd med Sunderby sjukhus och som syftar på kortare restid med tåg, har inte heller undgått mig. Tåget är ett miljövänligt alternativ och jag ville testa om det skulle fungera för mig. Notvikens station där jag går av tåget, ligger ju hyfsat nära universitetet, cirka 1,2 km bort, säger Lars Bergman.

Hur fungerade logistiken ?

– Det var här utmaningen låg som jag ser det, det vill säga att anpassa och få till pendlandet utifrån arbetslivet med till exempel morgonmöten och att ta sig till och från tåget, både i Boden, då jag bor en bit ifrån Boden Centralstation, cirka 2,6 km, men också vid Notvikens station där jag kliver av för att gå till universitetet. Det tar ändå cirka 15-20 min att gå från Notvikens station till universitetsområdet. Nu till våren så skulle man kunna ta cykeln på tåget, och då korta ned den delen av transporten. De gånger jag åkt tåg så har jag oftast gått till och från stationerna, och det positiva är ju att det blivit bra med motion. Men det har även hänt att jag fått skjuts till tågstationen i Boden från bostaden, utifrån tidsnöd, vilket kanske är mindre bra utifrån miljöaspekten.

Hur reser du i vanliga fall till jobbet?

– Min fru arbetar också i Luleå, så vi samåker oftast med vår egen bil. Vid tillfällen händer det att jag tagit bussen istället. Nu har vi skaffat elbil, så huruvida jag kommer ta buss eller tåg framöver är osäkert.

Beskriv dina arbetsuppgifter på universitetet. Vilka av dem, kan du göra på tåget till och från jobbet?

– Jag arbetar som projektledare vid Fastighet och service vid Luleå tekniska universitet, och har en hel del arbetsuppgifter som passar utmärkt på tåg tycker jag. Det finns sittplatser med bord, vilket är bra ifall laptopen används. Jag passar också på att svara på en del mail och hinnerringa jobbsamtal och allmänt planera dagen, dess aktiviteter och möten. Under promenaden från Notviken till universitetet går det också ringa och göra bort vissa saker över telefon. Men det var svårare att delta på digitala möten direkt på morgonen, även om det går att koppla upp sig med mobiltelefonen. Men anländer man till stationen vid klockan 08.20  och mötet börjar 08.30, så blir det lite tekniska övergångar och svårigheter när man sedan anländer till kontoret på universitetet.

Något du blivit förvånad över under försöket?

– Jo, jag blev förvånad att pendeln Boden-Luleå har så moderna tåg; bekväma fåtöljer och alternativa sittplatser, både enskilt eller vid bordsplatser. Det finns eluttag för att ladda laptop eller mobil. En annan mindre positiv överraskning var kanske att tågen inte synkas bättre med lokaltrafiken vid änd- och startstation vid Notviken. Men som sagt, om lånecykel hade funnits så hade det varit enklare i många avseenden.

Syftet med projektet Förändringsresan är att få företag och organisationer att se över sina resvanor, med målet att bli både mer klimatsmarta, tryggare och mer effektiva.

Lars tips:

"Hade det funnits bättre och tätare transportanslutningar eller miljövänliga alternativ, lånecyklar, så hade jag kunnat ta ett senare tåg bägge vägarna. Tips till universitetet, varför inte ställa ut lånecyklar vid Notvikens station, ungefär som vi gör med snösparkar på isvägen inne i centrum. Det finns jättefina cykelställ med tak vid stationen." (Lars Bergman)