Hoppa till innehållet
Bureåskolan klass 8 B med lärare Anders Skog Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Högstadieelever bygger och programmerar legorobotar

Publicerad: 3 juni 2014

Lärare och elever från Bureåskolan klass 8 A och B, tackade ja när Luleå tekniska universitet i Skellefteå bjöd in till att bygga och programmera legorobotar.
– Vår förhoppning är att de som deltar upptäcker att teknik är roligt och att de då ser sig själva som framtidens tekniker, ingenjörer, naturvetare, innovatörer och entreprenörer, säger Gunnar Landsell, rektors rådgivare i Skellefteå.

Gruppbild_croop.jpg
Bureåskolan klass 8 A

– Vårt mål är att få barn och ungdomar intresserade av teknik. Lärare med kunskap om teknik är då en viktig del. Vi provar därför att stötta intresserade lärare så att de själva kan ha den kompetens som behövs för att genomföra tekniklektioner med våra robotar. Då får vi en långsiktig effekt genom att läraren kan förbereda eleverna inför ett besök hos oss och även följa upp det efteråt. Gemensamt kan vi då utveckla teknikämnet vidare, säger Gunnar Landsell.

Anders Skog, teknikintresserad lärare på högstadiet i Bureå tackade ja till inbjudan om att använda universitetets utrustning och lokaler för att under en dag lära sina elever att bygga och programmera robotar.

– Det ingår i skolans tekniksatsning, säger Anders. Jag jobbar hela tiden med mycket teknik i skolan för att skapa ett teknikintresse bland eleverna, det är ju de som är framtiden. Dessutom är de intresserade, avslutar Anders.

Alva_Dahlqvist_cederstrand_Elvira_Rosendahl_croop.jpg
Elvira Rosendahl och Alva Dahlqvist-Cederstrand

Alva Dahlqvist-Cederstrand gillar viss typ av teknik.

– Det beror på vad man gör, robotar är roligt. Vi har bara programmerat tidigare, det här är första gången vi bygger legorobotar. Det var jättebra att vi fick häftet med instruktioner som vi kunde följa, säger Alva.

Isac_Fabian_John_croop.jpg
Isac Wiklund, Fabian Lundbäck och John Wallin

Det är roligt att bygga lego tycker John Wallin som tillsammans med Isac Wiklund och Fabian Lundbäck säger att de gillar teknik och gärna kan tänka sig att jobba med teknik i framtiden. 

– Jag tycker nog det är roligare att bygga än att programmera säger John Wallin.

– Jag brukar bygga lego. Programmera har jag inte gjort förut, men det var kul. Att bygga lego borde passa alla eftersom man själv kan bestämma vad man ska bygga, säger Lovisa Bergmark.

Alla_mot_alla.JPG
Dagen avslutades med en utslagstävling mellan robotarna.

– Genom  vår satsning på robotdesign hoppas vi att  teknikintresset bland ungdomarna ska öka, säger Gunnar Landsell. Robotar och robotdesign ger möjligheter för barn och ungdomar att utifrån ett problem skapa sina egna robotar. Det ger bra kunskaper om hela kedjan av aktiviteter från behov, förslag på lösningar, byggande och slutlig utprövning.  Arbetssättet ger också bred kunskap inom mekanik, styrteknik, kommunikation, datateknik, elektronik etc. Vi använder den senaste versionen av Legos robotbyggsatser EV3 som hade världspremiär september förra året, avslutar Gunnar.

 

Luleå tekniska universitets satsning på teknikintresse sker i samverkan med Teknikens vänner i Skellefteå, Science Center i skellefteå och Dataföreningen i Norr.