Klassiker med nutida beröringspunkter

Publicerad: 22 april 2016

Rysk klassiker med aktuellt tema blev valet för 2016 års examensproduktion. Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita står på programmet när avgångseleverna vid skådespelarprogrammet premiärspelar sin examensföreställning.

– För oss är det här den perfekta pjäsen. Den har allt vi sökte, magi, spelscener, realism och samhällskritik, säger Maren Sennels Jenssen.

– Det är nu när publiken kommer som allt börjar och det känns som att vi som grupp kan skapa något speciellt tillsammans med åskådarna, säger Lycke Claesson som spelar karaktären Woland.

Djävulen i Moskva

Mästaren och Margarita utspelar sig i 30-talets Moskva där den mystiske Woland plötsligt framträder. Kaos uppstår och efterhand visar det sig att Woland i själva verket är satan nedstigen på jorden. Romanen beskrivs som en av den sovjetiska erans mest betydelsefulla verk och även om dagens svenska samhälle är långt ifrån den tidens Sovjet finns det gott om beröringspunkter lika sanna nu som då. 

– Pjäsen är fylld av rädsla, det händer saker man inte vågar stå upp emot och det är lätt att tänka att individen inte har någon påverkanskraft. Vi lever inte i Sovjetunionen men vi är fortfarande människor, kärleken och rädslan är densamma, makten och människorna som söker den likaså. Det finns överallt och i alla tider, säger Maren Sennels Jenssen som spelar hela nio roller under föreställningen.

Försökte inte vara till lags

Valet av regissör föll på den hyllade Natalie Ringler som bland annat uppmärksammats för uppsättningen Vår Klass på teater Galeasen i Stockholm.

– Hon var tydlig redan från början att hon förväntade sig saker av oss. Hon försökte inte vara till lags utan behandlade oss som vilka skådespelare som helst. Det var härligt att få känna sig professionell och hennes hantering av pjäsen bekräftade att vi vill berätta samma sak och att vi tycker om samma sorts teater, säger Maren Sennels Jenssen.
Premiären för skådespelarprogrammets examensföreställning är lördag 23 april och spelas sedan på Teaterhögskolan i Luleå fram till den 21 maj.  Föreställningen gör också ett gästspel på Teaterhögskolan i Stockholm 28-30 maj. När biljetterna släpptes sålde de slut på bara 8 timmar och man såg sig nödgade att spela en extraföreställning.

– Det känns nästan som när man läser om stora stjärnor som kommer till Globen och säljer slut på några timmar. Nu var det våra biljetter som bara försvann och det känns såklart jättekul, säger Maren Sennels Jenssen.

Blandade känslor

Premiären för avgångsklassen examensföreställningen markerar också slutet på studietiden vid Teaterhögskolan i Luleå. Ett faktum som väcker blandade känslor.

– När jag kom hit var jag ganska tuff och hade mycket jargong men med tiden är det som att något har krackelerat, sakta börjat komma upp ur ägget, skåda dagens ljus och insett att jag inte behöver det där skalet längre. Det gör ont att bli speglad av sju andra människor i tre år men det är samtidigt den största gåvan jag har fått, säger Lycke Claesson.

– Det är svårt att tänka på att det snart är över. Jag har lärt mig så mycket, dels om skådespeleri men också om mig själv i en arbetssituation. Det känns sorgligt att lämna klassen, den gruppen har gett mig något som jag kommer ta med mig genom hela livet, berättar Maren Sennels Jenssen.

 

Taggar