Hoppa till innehållet

Nåt i djupet – en pjäs om att bli vuxen

Publicerad: 26 april 2022

Bob och Katrina har just flyttat ihop. Plötsligt ringer Mimmi på dörren. Hon presenterar sig som områdesansvarig och bjuds på fika av det unga paret. Det fikas och fikas. Men hur länge ska hon egentligen stanna? Det är upptakten i årets examensproduktion från Teaterhögskolan vid Luleå tekniska universitet – ”Nåt i djupet”, en pjäs om det livslånga projektet att bli vuxen. Teaterhögskolans uppsättning är ett uruppförande av pjäsen, som spelas till och med 21 maj på Norrbottensteatern i Luleå.

Dramatikern Emma Palmqvist skrev ursprungligen ”Nåt i djupet” som en barnpjäs.

– Jag tyckte så himla mycket om den när jag läste den första gången. Den är befriande absurd och lekfull, men samtidigt tung. Det är så många spännande krockar i texten, säger Gunilla Johansson Gyllenspetz som är regissör för Teaterhögskolans uppsättning av pjäsen.

Bearbetad för en vuxen publik

När Gunilla Johansson Gyllenspetz blev tillfrågad om att regissera Teaterhögskolans slutproduktion kom hon att tänka på ”Nåt i djupet”. Tillsammans med Emma Palmqvist bearbetade hon pjäsen för att den skulle ha ett tilltal som riktar sig till unga vuxna snarare än barn.

– Vi fick läsa pjäsen i original och tänkte egentligen inte på den som en barnpjäs. Däremot ville vi gärna veta mer om vad den handlade om på djupet, säger Frida Bagri.

Vad finns då i pjäsens djup? Pjäsen har förstås många djup. Men skådespelare och regissör tycks vara överens om att den handlar om att bli vuxen och det ansvar som följer med vuxenblivandet.

– Det handlar om längtan och avundsjuka. Om det svåra med att växa upp och att göra rätt, säger Mathilda Becker.

Gunilla Johansson Gyllenspetz fyller i:

– Men en av karaktärerna bär på en annan längtan och ifrågasätter de krav som ställs på en vuxen.

Pjäsens karaktärer prövar sig fram till vuxenheten med leken som verktyg. I enda stunden gestaltar de idealbilden av en vuxen, i andra stunden är de vuxna.

Det är väldigt snabba vändningar. Ibland kan karaktären förändras inom loppet av en enda replik, säger Mathilda Becker.

Leker med teatern

Karaktärerna leker, men pjäsen leker även med teatern som sådan.

– Vi leker med förväntningar på vad teater ska vara, vilka spelregler som finns i scenrummet och vad som händer om man bryter med överenskommelsen mellan skådespelare och publik, säger Hampus Anveden.

Gunilla Johansson Gyllenspetz lyfter gärna fram ett annat av pjäsens teman: Vårt sätt att leva på och hur det hotar hela planeten.

– Men pjäsen gör det utan att skriva på näsan. Det är svårt att ifrågasätta samtiden utan att det blir övertydligt. Det är otroligt viktigt att inte bli moralisk eller pedagogisk. Konst har potentialen att stå med en fot i båda läger utan att ta ställning till vad som är rätt eller fel. Här fyller konsten en viktig funktion, inte minst i vår polariserade samtid.

Frida Bagri uppskattar att pjäsen i sin bearbetade form riktar sig till unga vuxna.

– Det är sällan teatrar sätter upp pjäser för vår målgrupp. Det är lätt att relatera till den här pjäsen. Det känns fint och viktigt att få vara med och berätta om hur det är att vara ung vuxen på det här ärliga och lite råa sättet.

”Nåt i djupet” av Emma Palmqvist i regi av Gunilla Johansson Gyllenspetz har premiär den 28 april 2022 på Norrbottensteaterns scen 2. I rollerna: Hampus Anveden, Frida Bagri och Mathilda Becker.