Hoppa till innehållet
José Luis Relova Gallego
José Luis Relova Gallego fascineras av oförutsägbarheten i samtida musik. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Student fick stipendium för klarinettinsats

Publicerad: 6 september 2022

Klarinettisten José Luis Relova Gallego, tidigare masterstudent, vid Musikhögskolan i Piteå, Luleå tekniska universitet har fått ett stipendium för sin insats i en opera vid Vadstenaakademin.

– Jag är förvånad men tacksam, säger José Luis Relova Gallego.

José Luis Relova Gallego tilldelades stipendiet ur fonden till minne av Ingrid Maria Rappe. Under sin vistelse på Vadstenaakademin spelade han klarinett i "Breaking the Waves" – en modern opera med musik av Missy Mazzoli och libretto av Royce Vavrek som uruppfördes på Opera Philadelphia i USA 2016.

– Jag blev förvånad över att jag fick stipendiet. Det är inte den sortens musik där man får chansen att glänsa som instrumentalist, vi har mest rollen att ackompanjera solisten och sätta de olika stämningarna. Jag är glad att jag ändå fick chansen att spela eftersom jag är väldigt intresserad av samtidsmusik.

I Vadstena spelade han även "Gnarly Buttons", en klarinettkonsert av den amerikanske kompositören John Adams.

– Det var en unik erfarenhet för mig att spela som solist med en liten kammarorkester. Alla musikerna var mycket skickliga och uttryckte en stor passion för sitt musikaliska hantverk. Jag skulle tro att jag fick stipendiet delvis för att jag spelade solo i stycket; de ville ge mig ett erkännande för min insats som musiker. 

Klarinett var inte första valet

Klarinett var inte hans första val som barn, det var inte ens hans andra val.

– Jag lyssnade på Peter och vargen av Prokofiev, och jag gillade verkligen fagotten, men mina föräldrar hade inte råd med ett så dyrt instrument, då föreslog jag oboe. Min farbror – som också är musiker – rådde mina föräldrar att välja ett mindre "svårt" instrument för ett barn eftersom att det krävs mycket disciplin för att skära till de rör som används när man spelar oboe. Men jag är glad att jag valde klarinett; det är en del av mig och jag tror att om jag hade valt annorlunda skulle jag inte vara samma person i dag. 

Saúl Canosa, en klarinettist som sedermera skulle bli hans lärare, började undervisa på en nybyggd musikskola i Santiago de Compostela där José Luis Relova Gallego växte upp. Han inspirerade José Luis Relova Gallego att spela klarinett. Genom åren har instrumentet blivit honom mycket kärt.

Ett instrument med många färger

– Saúl var min första lärare. Han lärde mig att visa respekt för mitt hantverk som musiker. Efter min utbildning med honom åkte jag till Zaragoza för att studera min kandidatexamen med Francisco García. Den här tiden i mitt liv har betytt mycket för mig, både musikaliskt och på ett personligt plan. Det var första gången jag bodde hemifrån. Många av mina bästa vänner lärde jag känna under denna tid. Jag fortsatte min utbildning i Barcelona där jag gjorde min första master med Isaac Rodriguez som jag respekterar och beundrar mycket. Klarinetten har så många färger. Det kan vara som en kameleont och därför används det i många olika genrer. Instrumentet förmedlar med lätthet ett brett spektrum av känslor och det har förmågan att frambringa både de allra obehagligaste ljuden och de allra vackraste.

Men det var inte självklart för honom att det var musik han skulle ägna sig åt. Han började läsa kandidatutbildning i både musik och fysik 2015. Efter ett tag insåg han att han skulle trivas bättre som musiker än som fysiker och fortsatte med klarinett. Men han tror att det kan vara nyttigt för en musiker att kunna matematik och fysik.

– Musik, särskilt nutida musik, bygger på diivsion och fraktion. Samtida musik inehåller ofta okonventionella rytmer. Med hjälp av matematik kan man närma sig musikaliska "utmaningar" på ett annat sätt.

Det var hans första klarinettlärare, Saúl Canosa, som fick José Luis Relova Gallego att intressera sig för samtida musik.

– Det finns så mycket jag gillar med samtidsmusik. I motsats till äldre musik kan du prata med kompositören för att bättre förstå vad deras avsikt är med stycket. Jag tror också att kompositörer idag kan vara friare i sitt konstnärliga uttryck jämfört med kompositörer på Mozarts och Bachs tid eftersom de var tvungna att komponera för sin överlevnad.

Samtidsmusiken tog honom till Piteå

Det var hans passion för samtidsmusik som tog honom till Piteå och masterprogrammet International Contemporary Music Academy som gavs tillsammans med kammarensemblen Norrbotten NEO. 

– Det gladde mig mycket att få komma till Sverige 2019 för första gången för att medverka i ett projekt med samtida musik. Tyvärr blev många delmoment inställda på grund av corona. Men vi hann med att uppleva mycket ändå, både som musiker och som publik. Vi var på en konsert av Norrbotten NEO. Det var ett stycke som hette Solstice. Stycket framfördes i totalt mörker. Plötsligt började slagverkaren skrika. Vi som satt i publiken förstod inte vad som hände, men jag upplevde en primal skräck. Det är det jag gillar med samtida musik: du kan bara förvänta dig det oväntade.

Efter Akademins masterprogram studerade han tolknings- och musikforskningsmasterprogrammet i Piteå. Han är väldigt nöjd med sin lärare.

– Robert Ek är inte bara en fantastisk klarinettist utan en mycket bra mentor. Min erfarenhet från Spanien är att många lärare där försöker fixa alla problem på en gång. Roberts tillvägagångssätt är så exakt. Han berättar vad du ska fokusera på och sen så jobbar man framtå därifrån, steg för steg. 

José Luis Gallego avslutade sina studier i Piteå i sommar. Det var inte bara musiken som fick honom att stanna i Piteå extra länge. Hans flickvän från Boden tog sin kandidatexamen i sång ett år innan José Luis Gallego blev klar. 

– Jag trivs i Piteå. Det är lugnt här och det passar mig , både som person och som musiker. Jag gillar också Sverige och svensk kultur inklusive surströmmingen, säger José Luis Gallego och skrattar.

– Människor är snälla och arbetsmiljön är fantastisk. Under dessa tre år har jag fått många fina upplevelser. Om jag skulle få möjlighet att jobba i Sverige skulle jag komma utan tvekan.

José Luis Relova Gallego spelar Debussy

Detta videoklipp har blockerats på grund av dina cookie-inställningar.
Acceptera marknadsföringscookies eller se videoklippet på Youtube.

José Luis Relova Gallego spelar Première Rhapsodie by Debussy ackompanjerad av Mårten Landstöm