Hoppa till innehållet
Dator, kaffekopp, anteckna
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Tips för att lyckas med digitala möten

Publicerad: 7 april 2020

När tjänsteresor ställs in och många jobbar hemifrån används det digitala mötet i högre utsträckning. Här är några tips på hur mötet kan bli mer effektivt – kunskaper som du även kan ha nytta av i framtiden när arbetslivet återgår till det normala.

Fem tips till dig som deltar i möten

1. Stäng av din mikrofon
Det är viktigt att minimera störande ljud, speciellt om ni är många som deltar på. Kontrollera att din mikrofon är avstängd direkt när du ansluter. I Zoom och Teams kan du slå av mikrofonen och sedan klicka på mellanslagstangenten för att slå på den när du pratar.

2. Testa utrustningen

Med ett bra headset hörs det du säger. Kontrollera inställningarna för högtalare, kamera och mikrofon inför ett viktigt möte, speciellt om du är mötesansvarig. Du kan stänga av videokameran om mötet inte kräver att du syns i bild. Detta kan dessutom underlätta om du sitter på en dålig internetuppkoppling och behöver hushålla med kapaciteten. Rengör linsen på din dator och mobil med jämna mellanrum.

3. Bra vinkel och ljus för videomöten
Kameran fångar ansiktsuttryck och kroppsspråk, något som är lika viktigt som bra ljud när vi vill få till ett effektivt möte. Ställ din dator på exempelvis en trave böcker så att kameran hamnar i ögonhöjd för att slippa ett osmickrande perspektiv underifrån. Undvik att sitta med ett fönster bakom dig då du blir mörk i ansiktet. Du kan däremot använda fönsterljuset från sidan för att synas bra i bild.

4. Använd chatten
Chatten gör det enkelt att direkt dela en länk länken som du tipsar de andra om. Genom chatten kan du också uppmärksamma mötesledare på att du vill ha ordet, eller att något inte fungerar med tekniken.

5. Gör om din bakgrund
I Zoom finns en funktion för att lägga in valfri bakgrund bakom dig. Kanske ett norrsken eller en fin strand, eller en mer neutral bild om mötet är mer formellt. I Teams kan du använda funktionen som gör din bakgrund oskarp.

Fem tips till dig som ordnar mötet

1. Förbered mötet. Skicka gärna ut en dagordning innan. Du kan förbereda mötesrummet så att dokument som ska presenteras ligger där när mötet startar.

2. Instruktioner. Var tydlig med hur deltagarna ansluter till mötet, gärna via en länk och med instruktioner om vad som är bra att tänka på.

3. Led mötet. Det är ännu viktigare än vid fysiska möten att du håller i taktpinnen genom att välkomna deltagarna så att de förstår att mötet har börjat, samt kör en presentationsrunda om personerna inte känner varandra.

4. Chatten. Det är lätt att prata i mun på varandra så fördela ordet, kanske via handuppräckning genom verktyg eller i chatten om ni är många. Vid ett mindre möte kan du hålla koll på chatten själv, men är ni många deltagare behöver någon annan ha ansvaret.

5. Glöm inte pausen om mötet är långt!