Cecilia Björklunds utvecklingsidéer belönades med ett stipendium på 25 000 kronor. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Prisad för entreprenörstänk i utbildningen

Publicerad: 24 september 2009

Cecilia Björklund, lärare på arbetsterapeutprogrammet, har utsetts till 2009 års föregångare inom utbildning vid LTU. Priset som delas ut för första gången i år går till personer med innovativa idéer som bidragit till att utveckla entreprenörstänkandet inom LTU:s grundutbildningar.

- Jag är väldigt, väldigt glad, det känns jättefint att få pris för att ha bidragit till entreprenörstänkande bland studenterna, säger Cecilia Björklund. Det ligger mig varmt om hjärtat.

Det var kollegor på Institutionen för hälsovetenskap som nominerade Cecilia Björklund till tävlingen. Juryn som består av representanter för teknologkåren och Luleå studentkår, representanter från utbildnings- och forskningsenheten och forskningsämnet entreprenörskap, var eniga om att Cecilia Björklund skulle bli årets pristagare.

-  Hon var studenternas klara favorit och vi kunde bara instämma, säger Mats Westerberg, forskare inom entreprenörskap och medlem av juryn.

Många års arbete med utvecklingsarbete inom grundutbildningen ligger bakom juryns beslut. Cecilia Björklund har varit drivande i arbetet med att ta fram LTU:s  nuvarande kursutvärderingsverktyg. Inom sitt eget område, arbetsterapi, är hon just nu engagerad i arbetet med att sjösätta sitt senaste projekt, ”Kompetensportföljen” och ”Humlan”.

-   Det handlar om att ge studenterna på arbetsterapiprogrammet en helhetssyn på sin utbildning samtidigt som vi erbjuder dem stöd att utveckla en personlig kompetensprofil som bygger både på det man har med sig in i utbildningen och de kunskaper studenterna får under utbildningen.  

Kompetensportföljen innehåller fyra delar som tillsammans ger studenten möjligheter till personlig utveckling och ett bra utgångsläge när det är dags att ge sig ut på arbetsmarknaden.

Studenterna jobbar med att reflektera över sina personliga resurser och  sitt utbildningsmål/sin utbildningsplan. De bygger också sitt personliga cv utifrån de mål de sätter upp.

Humlan är en del av Kompetensportföljen. Här får de blivande arbetsterapeuterna lösa praktiska problem som de upplevt under sin praktik. De arbetar i projekt tillsammans med studenter från teknisk design och psykologiprogrammet.

Motiveringen till att utse Cecilia Björklund till 2009 års föregångare inom utbildning lyder:

Cecilia har under många år arbetat för att utveckla LTU med speciellt fokus på utbildning där LTUs kursutvärderingsmodell är ett exempel på detta arbete. Under det senaste året har hon bidragit till utbildningen på två tydliga sätt. Genom "Kompetensportföljen" för arbetsterapeutprogrammets studenter medvetandegörs studenten om sin progression och hur tillägnade kunskaper är kopplade till det framtida yrket. I "Humlan – Entreprenöriellt lärande" har Cecilia byggt upp en samverkan mellan arbetsterapeutprogrammet, teknisk design och psykologiprogrammet där studenter och lärare i de tre programmen kan samverka i avancerade projekt där alla kan bidra med expertkompetens. Cecilias målmedvetna, engagerande och entreprenöriella arbete ligger tydligt i linje med LTU:s strategi och hjälper studenter och anställda att uppnå sina mål.

 Priset delades ut den 22 september, under Entreprenörsveckan. Prisutdelare var rektor Johan Sterte.

Taggar