Snabbare datorprogram

Publicerad: 14 juni 2006

I ett datorminne lagras informationen i regel på ett enda ställe. Genom att tillåta att informationen lagras på fler ställen kan man lösa vissa uppgifter snabbare – speciellt hanteringen av så kallade prioritetsköer.
Det visar en ny doktorsavhandling från Luleå tekniska universitet med vilken Johan Karlsson disputerar den 20 juni.

Uppgifterna i prioritetsköerna är vanligt förekommande i datorprogram – till exempel i 3D-spel och kalkylprogram, och avhandlingen On data structures and memory models visar att de går att utföra snabbare med hjälp av specialminnen. Avhandlingen visar också att det är praktiskt möjligt att tilllverka de specialminnen som behövs.

- Min slutsats är att man på allvar bör överväga att använda den här typen av specialminnen, speciellt i de datorer som är byggda för att lösa specifika uppgifter och problem, säger Johan Karlsson.

Johan Karlsson är född i småländska Mariannelund och har vuxit upp i Vetlanda och Jönköping. Han tog sin civilingenjörsexamen vid Luleå tekniska universitet 1998 och är sedan 2005 anställd vid företaget Operax i Luleå.

Upplysningar: Johan Karlsson, tel. 0920-46 50 25, johan.karlsson@ltu.se eller universitetets pressansvariga Lena Edenbrink, tel. 0920-49 16 22, 070-679 16 22, lena.edenbrink@ltu.se