Hoppa till innehållet
Studentprojekt rymdteknik
Elias Small, längst till vänster, Kristoffer Lindvall, Dennis Solanki, Lise-Marie Dahlby, Daniel Peña och Niclas Bramstång, civilingenjörsstudenter i rymdteknik. Saknas på bilden gör Mikael Hedberg. Foto: Linda Alfredsson

Flygande projekt för rymdstudenter

Publicerad: 7 januari 2015

Den har en unik design och den är byggd med smarta materialval. Nu återstår bara en premiärflygning för den vinge som konstruerats av civilingenjörsstudenterna i rymdteknik.

De sju studenterna går sista året på civilingenjörsutbildningen i rymdteknik med inriktning flygteknik. Vingen som de konstruerat och byggt kallar de för Arcav, Arduino controlled aerial vehicle. Arbetet har pågått i ett halvår i projektform. För att hinna med så mycket som möjligt delade studenterna upp arbetsuppgifterna mellan sig.

– Jag tror vi kan ha stor nytta av ett sådant här projekt när vi kommer ut i arbetslivet, säger Daniel Peña och får medhåll av Dennis Solanki:

flygprojekt2.jpg
En titt på insidan av den flygande farkosten.

– Vi har lärt oss otroligt mycket. Vingens design är till exempel väldigt annorlunda och vi har lagt mycket tid på att hitta fungerande ekvationer.

Kolfiber och frigolit 

Målet med designen var tudelad. Den skulle vara effektiv att manövrera och ha lågt luftmotstånd. Vingen styrs med en radiokontroll. Kontrollen skickar värden till en mikrodator som styr vingen med hjälp av små elmotorer. Vingen har ingen fysisk vertikal stabilisator, den stabiliseras istället med hjälp av mjukvaran, och den kan röra sig utmed tre axlar.

– Vi har programmerat mjukvaran och också byggt själva vingen, säger Niclas Bramstång.

– Många av de moment som vi tidigare lärt oss under utbildningen har vi fått omsätta i praktiskt arbete.

Studenterna har använt sig av fem olika sensorer för att få vingen att fungera som den ska: accelerometer, gyroskop, magnetometer och höjd- samt hastighetsmätare. Vingen har en kärna av frigolit som i sin tur är klädd i kolfiber.

– Frigolit är enkelt att forma och kolfiber är både lätt och starkt. Själva mittsektionen är gjord i aluminium och hela vingen väger strax under fyra kilo, säger Daniel Peña.

Vad är det viktigaste ni lärt er under projektet?

– Att planera. Och att saker sällan fungerar som man tänkt sig från början, säger Daniel Peña.