Sofia_gullholm

LTU Business rekryterar topptalang

Publicerad: 8 december 2015

PepsiCo’s marknadschef i Norden, Sofia Gullholm, byter jobb för att öka innovationshöjden i norra Västerbotten tillsammans med LTU Business.

Berätta om ditt nya arbete

- Jag kommer att hjälpa forskare och studenter att kommersialisera sina resultat men även att öka innovationshöjden på små och mellanstora företag i norra Västerbotten. Det som fångade mig med jobbet var möjligheten att få vara med och utveckla produkter och tjänster som bidrar till att regionen blir mer synlig på världskartan. Som marknadsförare är det en dröm att få jobba med som något som är så positivt laddat som innovation och affärsutveckling. Rent personligt så är det här en varierad roll där jag är säker på att jag kommer att få lära mig mycket.

Vad innebär innovation för dig?

- Innovation är ett brett begrepp för mig. Det kan vara att göra små förbättringar och vidareutveckla en existerande produkt till att skapa något helt banbrytande som förändrar världen. Jag ser verkligen fram emot att få föra den diskussionen med företagarna i regionen.

Varför är det viktigt med innovation?

- Vi i norr behöver i likhet med resten av världen bli mer konkurrenskraftiga. Innovation gör så att man hörs genom bruset för det är så lätt att tappa hela kundunderlaget om man inte försätter att utvecklas både med sin affärsmodell, produkt eller tjänster. Det var en viktig framgångsfaktor vid mina tidigare arbeten. Min erfarenhet är att innovationskraften är starkast i en positiv miljö. Just därför känns det extra roligt att komma tillbaka till Skellefteå nu när området är inne i en så positiv och spännande stämning. Men vi får inte glömma att innovation skapas av drivna individer. Det är dom jag vill komma i kontakt med och ge dem stöd och råd på vägen.

Vilka färdigheter och lärdomar tar du med dig från PepsiCo?

- Jag tror att en av mina styrkor är att jag både har stark bakgrund i strategisk marknadsföring och kommersiell ledning.  Detta har i tidigare tjänster visat sig positivt i att jag lättare kan se möjligheter på olika plan. På en generell bas så tycker jag det är viktigt att vara målmedveten och att kontinuerligt hålla sig uppdaterad med vad kunderna tycker. Om man inte sätter ord på vad man jobbar mot är det svårt att säkra en långsiktig succé samtidigt som att vi aldrig får glömma att det är kunderna som avgör om vi lyckas eller inte. Jag drivs av att skapa resultat genom strategisk marknadsföring och den entusiasmen och tänket kommer jag ta med mig till Skellefteå.

Ålder: 37 år
Bakgrund: Född och uppvuxen i Ursviken
Familj: Gift med två barn
Utbildning: Bachelor i Business and marketing från University of Lincoln i England.
Karriär i korthet: Nordic Marketing Manager Pepsi at PepsiCo
Commercial Manager Tropicana at PepsiCo