Hoppa till innehållet
Jim Vikström, skulptör och universitetslärare i écorché

Studenter breddar sin portfolio med écorché

Publicerad: 12 augusti 2015

Efterfrågan på realism ökar inom film, datorspel och TV. I sommarkursen ”Konstnärlig anatomi och skulptur” har studenter i Skellefteå lärt sig hur man bygger upp ett skelett, ben för ben och sedan applicerat muskler på ena halvan.

Studion på Luleå tekniska universitet i Skellefteå
Studion på Luleå tekniska universitet i Skellefteå

– På så sätt får de större kunskap om kroppens funktion och struktur säger skulptör och universitetslärare Jim Vikström, Europas enda universitetslärare i écorché, konsten att avbilda människokroppen.

De första fem veckorna gör studenterna ett écorché  och resterande fem veckor jobbar de med egna projekt där de kan använda kunskaperna de fått. 

– Det blir  mycket skogsgudar, monster och cyberrobotar, säger Jim Vikström.

Varför är det viktigt för konstnärliga utbildningar att lära sig anatomi?

– Spelföretaget Dice gör bara realistiska spel, exempelvis Battlefield. Ser du en film där Will Smith i någon sekvens är datoranimerad måste det se verkligt ut. Det ställs krav från datorspels- och filmföretagen  om breddade kunskaper, att stretcha sin portfolio, säger Jim Vikström.

Josefin Lindgren, datorgrafik åk 3.
Jim Vikström och Josefin Lindgren, datorgrafik åk 3, Luleå tekniska universitet

– Konst har länge varit intellektuell, handlat mer om upplevelser. Nu är hantverket tillbaka, mycket på grund av datorgrafik. Det är ett enormt sug efter écorché-kunskaper från konstutbildningar,  jag upplever att de vill lära sig mer hantverk som teckning, skulptur och måleri. Anatomistudier passar in i alla tre grupperna, säger Jim Vikström.

Écorché nu som tutorial

– Efterfrågan på éorché gjorde att jag för några år sedan började jobba på en handledning,  en ”tutorial”. Det blev ett massivt projekt som innehåller över 230 småvideor och 112 av mina föreläsningar. Varenda muskel, muskelfäste och ben i skelettet finns med.

 – Det blev bättre än vad jag hade hoppats på. Jag skulle vilja påstå att det här är den mest uttömmande ”anatomitutorial” som någonsin gjorts, säger Jim Vikström.

Tomas Nygren, Attributmakeri och Datorgrafik
Tomas Nygren, nyutexaminerad attributmakare som nu börjar Datorgrafikprogrammet vid Luleå tekniska universitet

Tomas Nygren, har tagit examen i Attributmakeri och ska nu börja läsa Datorgrafik i tre år vid Luleå tekniska universitet i Skellefteå.

– Det är alltid bra att kunna anatomi oavsett vad man ska göra. Gör du en karaktär i datorn och sätter en muskel fel så ser det inte bra ut. Kursen i écorché gör att man blir bättre på att skulptera och lär sig att se form. Man lär sig hur kroppen ser ut. Dessutom gillar jag Jim som lärare, han är pedagogisk och brutalt ärlig, säger Tomas Nygren.

 

Evelina_Dalin.JPG

– Som datorgrafiker behöver man kunna modellera karaktärer och då måste man kunna  anatomi för att det ska funka säger Evelina Dalin, som nu börjar Datorgrafik årskurs 2 på Luleå tekniska universitet.