Hoppa till innehållet

Studenter mötte filmeffekt- och spelbranschen

Publicerad: 10 juni 2015

Datorspel och visuella specialeffekter stod i fokus när studenterna på programmen för datorspelsutveckling och datorgrafik vid Luleå tekniska universitet, presenterade sina inriktningsprojekt under årets upplaga av Gradshow.

– Vi åker hit från London för att se vad som är på gång. Självklart vill vi alltid rekrytera de bästa studenterna och utbildningarna som finns här vid universitetet är mycket intressanta, säger Tom Reed, som arbetar för Moving picture company, MPC, ett företag som jobbar med visuella effekter.

Gradshow är att betrakta som höjdpunkten för sistaårsstudenterna som pluggar datorspelsutveckling och datorgrafik. Förutom att visa upp sina inriktningsprojekt för andra studenter, finns också representanter från företag i branschen på plats. Förhoppningen är förstås att kontakter knyts för framtida karriärmöjligheter och företagen var imponerade över studenternas projekt.

– Studenterna arbetar i många korta projekt och får därför prova på många olika saker, det är värdefullt när de sedan ska ut på arbetsmarknaden, säger Tom Reed.

Gränsöverskridande projekt

Ett studentprojekt gick under namnet The Cryptid. Sju studenter från både datorspelsutveckling och datorgrafik hade tillsammans skapat ett datorspel.

– Vi har gjort en prototyp, en demo som skulle kunna bli en färdig produkt, berättar Regina Rova, datorgrafikstudent.

– Det är ett mulitplayer- och samarbetsspel med skräcktema. Det är ett svårt ämne att ta sig an eftersom någon av spelarna måste vara läskig.

Kort sammanfattat har datorspelsstudenterna stått för programmeringen av spelet och datorgrafikstudenterna för det visuella. Att gruppen bestod av sju studenter var ingen slump.

– Vi ville göra en produktion med många inblandade, vi ville helt enkelt prova att arbeta i stor grupp, säger datorgrafikstudenten Erik Okfors.

Studenter siktar mot branschen

När Daniel Ax och Daniel Rocque skulle göra sitt inriktningsprojekt valde de att göra en kortfilm som utspelar sig i realtid, det vill säga en film som kan införlivas i till exempel ett datorspel. Inom kort tar båda examen från datorgrafikprogrammet och det råder ingen tvekan om vad de vill arbeta med när universitetstiden är över.

– Vi vill jobba med datorspel. Datorspelsbranschen är en växande marknad i Sverige och det kommer behövas fler grafiker, säger Daniel Ax.

Nytt för årets Gradshow var att samtliga årskurser på de två programmen medverkade på mässan för att visa upp vad de gjort hittills under utbildningarna. Enligt Johannes Hirche, utbildningsledare för datorspelsutveckling, är tanken att mötet med branschen ska öka inspirationen.

– När studenterna får möta industrin höjs ambitionsnivån. Att få feedback av dem som är verksamma inom branschen är viktigt för studenterna, säger Johannes Hirche.