Nils Fredriksson
Nils Fredriksson är ordförande för studentföreningen XP-el på Luleå tekniska universitet. Foto: Linda Alfredsson

Studentförening med smak för elektronik

Publicerad: 8 april 2015

Laga trasig elektronik, programmera eller löd kretskort. I studentföreningen XP-el:s nya och större lokal är det fantasin som sätter gränserna för vad som blir gjort. – Kom hit och ha roligt! uppmanar ordföranden Nils Fredriksson.

XP-el har sin nya föreningslokal i A-huset. Lite småfix återstår innan det är helt färdigt, men det är en nöjd ordförande som visar runt. Här finns de flesta instrument som behövs för en lyckad verkstad, allt från oscilloskop och kondensatorer till lödstationer och mängder av elektroniska komponenter.

– Och skulle det vara något som saknas, brukar vi ordna fram det, säger Nils Fredriksson som själv läser på civilingenjörsprogrammet i maskinteknik.

Gamla anor

Med sina 40 år på nacken är XP-el en av Luleå tekniska universitets äldsta studentföreningar.

– Det här är helt enkelt stället du går till om du vill bygga eller reparera saker. Av tradition har fokus legat på elektronik, men vi hoppas kunna utveckla verksamheten så att det i framtiden även går att göra mer mekaniska saker. På min önskelista står bland annat en 3d-skrivare och en datastyrd fräs!

De flesta av XP-el:s medlemmar pluggar under datasektionen men förhoppningen är att studenter från fler utbildningar ska söka sig till föreningen. En av föreningens styrkor är nämligen studenternas möjligheter att dela erfarenheter och kunskaper med varandra.

– Är det något du inte kan, finns det alltid någon att fråga och alla är väldigt hjälpsamma. Jag tror det är nyttigt att som student få prova saker i praktiken, inte bara lära sig teori. Inte minst tror jag att det förbereder dig för arbetslivet, där efterfrågas ofta praktisk kunskap.

Populära kurser

Som medlem har du tillgång till lokalen när som helst, för den nyfikne icke-medlemmen är det öppet hus varje tisdag kväll. Varje år arrangerar XP-el också en populär kretskortskurs. På kursen får man lära sig att bygga ett kretskort från grunden. Först designas kortet i datorn, sen byggs kompontenterna ihop och slutligen etsas kortet.

– Det krävs inga förkunskaper, även nybörjare är välkomna. Dessutom har vi kurser i lödning och mikroprocessorprogrammering, säger Nils Fredriksson.

– Och känner du inte för att labba, kan du ändå komma hit och bara hänga!