Bakom kulisserna på biltestföretaget

Publicerad: 14 april 2016

De två första studenterna som vunnit the Josef Pickenhahn Prize fick nyligen praktisera en vecka på biltestföretaget ZF-TRW Automotive med verksamhet i Arvidsjaur. Studenterna, som läser högskoleingenjör bilsystemteknik, fick följa bilingenjörernas arbete med att utveckla framtidens bilar.

– En fantastisk upplevelse som gav insikt i en annars väldigt hemlig värld. Jag tror inte att man alltid tänker på hur mycket som faktiskt ligger bakom en modern bil. Att få se den verkliga omfattningen av det hela var definitivt en ögonöppnare, säger Erik Andreasson, som läser andra året på högskoleingenjör bilsystemteknik vid Luleå tekniska universitet.

– Det var jätteroligt att få se hur biltestning går till, jag hade en helt annan bild av yrket tidigare. Det var nyttigt att få känna på det, nu känner jag mig ännu mer motiverad att plugga, säger Francesco Siciliani, som läser första året på högskoleingenjör bilsystemteknik.

Följde ingenjörernas arbete

ZF-TRW Automotive är världsledande inom aktiva säkerhetssystem för bilar och studenterna fick följa olika utvecklingsteam i olika projekt och se hur ingenjörerna arbetar med att utveckla kommande bilar.

– Det var givande att se dynamiken och arbetsordningen mellan ingenjörerna, vem som gör vad, när och hur. Sedan var det intressant att se hur de teoretiska delarna vi lär oss på utbildningen appliceras i verkligheten, säger Erik Andreasson.

– Jag har lärt mig mer om hur ingenjörerna går tillväga för att analysera och påverka dynamiken hos en bil i olika typer av förhållanden, säger Francesco Siciliani.

Knöt nya kontakter

Både Erik och Francesco tycker att veckan i Arvidsjaur var väldigt givande och relevant för deras utbildning och kommande yrkesliv. De tror också att det var nyttigt att lära känna personer i biltestindustrin.

– Det var nyttigt att knyta nya kontakter, ingenjörerna var väldigt trevliga och tillmötesgående. Jag kommer att försöka hålla kontakt med några och förhoppningsvis får jag komma tillbaka någon gång, säger Erik Andreasson.

– Biltestning är anledningen till att jag flyttade till Sverige från Italien och har man ett intresse för bilsystemutveckling är det ett måste att söka priset, säger Francesco Siciliani.

The Josef Pickenhahn Prize instiftades under 2015 och ger två duktiga ingenjörsstudenter vid LTU möjlighet att delta i utveckling och testning vid ZF-TRW:s vintertestbanor i Arvidsjaur. Kontakta Jan van Deventer för mer information.

Jan van Deventer

van Deventer, Jan - Biträdande professor

Organisation: Cyberfysiska system, EISLAB, Institutionen för system- och rymdteknik

Läs även