Foto: Monica Kutics Normark
Vinnare av Venture Cup Nord 2015. Från vänster: Roland Larsson, Yijun Shi, Mattias Grahn och Christian Olsson. Foto: Monica Kutics Normark Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Biosmörjmedel till storfinalen på Venture Cup

Publicerad: 1 juni 2016

Forskarteamet bakom biosmörjmedlet SustainaLube har tagit sig till slutfinalen i idétävlingen Venture Cup. Nu kan laget vinna en plats på Epicenter och Google's inkubatorsprogram. Smörjmedlet är oljefritt, baserat på en ickegiftig restprodukt för att få fram en helt förnyelsebar produkt.

- Vi är glada att vi är vidare i tävlingen. Det är ett kvitto på att vi har en bra produkt som är aktuell i tiden, säger Christian Olsson, vd Sustainalube.

Christian Olsson, Yijun Shi, Roland Larsson och Mattias Grahn vid Luleå tekniska universitet har startat företaget Sustainalube AB och en marknadslansering är nu nära. Smörjmedlet de har utvecklat under fyra år är oljefritt, baserat på en ickegiftig restprodukt och växtbaserade tillsatser för att få fram en helt förnyelsebar produkt. Kombinationen ger ett helt nytt miljövänligt smörjmedel med ett konkurrenskraftigt pris som ska prestera i likhet med dagens produkter.

Nu har de gått vidare till slutfinalen i Venture Cup och kan vinna en plats på Epicenter och Google's inkubatorsprogram. Under galan som går av stapeln den 9 juni kommer även 200 000 kronor delas ut till de deltagande entreprenörerna. Utöver det får alla vinnare ett års mentorskap från SEB och totalvinnaren får konsulttjänster från McKinsey & Company.

Venture cup juryns motivering: ”En färdig, unik affärsidé med konstaterat kundintresse. Med ett bra driv, stor erfarenhet och en stor möjlighet till tillväxt visar detta team att de är värdiga att få totalvinsten. De har hittat en tydlig målgrupp och fokuserar på nyttan i samhället. En helt unik idé!”

Även skellefteåbaserade teamet bakom Yamzu som har tagit fram en plattform för e-sport där spelare kan skapa och delta i olika event som idag inte finns på marknaden är nominerade till finalen, det rapporterar Arctic Business Incubator.