Hoppa till innehållet

Företagare får nya idéer marknadsundersökta av studenter

Publicerad: 2 juni 2016

Entreprenörer från norra Sverige har under våren fått affärsidéer undersökta av studenter från Luleå tekniska universitet. Studenterna jobbar med verifiering och validering av affärscase under handledning av affärsutvecklare från LTU Business AB.

Det är ett 30-tal studenter från programmet Industriell ekonomi som har undersökt affärsidéer från entreprenörer under kursen Strategic Project Work som är samarbete mellan David Rönnberg, universitetslektor vid Luleå tekniska universitet och affärsutvecklarna Kent Mrozek och Emil Svanberg från LTU Business AB. Det är andra året i rad som kursen hålls och den har fått mycket god feedback av studenterna.

– Samarbetet med LTU Business har varit en stor framgång. Emil och Kent bidrar med stort engagemang och skarpa kunskaper kring teknologikommersialisering. För studenternas del är det ovärderligt att jobba tillsammans med så pass erfarna coacher i arbetet med att utvärdera marknadspotentialen hos nya teknologier, säger David Rönnberg Sjödin.

Syftet är att studenterna ska, i team på 3-5 personer, lära sig och applicera den metod som LTU Business AB jobbar med kring marknadsvalidering på riktiga affärscase.

Ett flertal nya idéer testades och presenterades på slutpresentationen. Bland annat Saltamin där man undersökt möjligheterna att lansera en ny typ av saltsubstitut på den svenska matmarknaden.

– Vi förordar en licensiering av den här produkten då kostnaden att lansera en typ av produkt på en lågmarginalmarknad skulle vara alldeles för stor att bära själv, sa Joakim Lindberg, student under presentationen.

Den virtuella vita käppen som är en högteknologiskt komplement till den vanliga vita käppen för synskadade undersöktes också.

– Det är en stor marknad då det finns många synskadade och ett stort intresse av bättre navigeringshjälp på öppna ytor, men det finns utmaningar som måste lösas innan man tar nästa steg mot marknaden, säger Joakim Wiklund till Kalevi Hyyppä som är forskare på Luleå tekniska universitet.

En tredje affärsidé var Locxit som är en låsningsmekanism för kabelkontakter som hindrar att honan och hanar glider isär under arbete.

– Det var intressant och lärorikt att höra presentation, jag skulle varmt rekommendera den här kursen till andra entreprenörer som vill undersöka sina idéer, säger David Mattson, entreprenören bakom idén.

Även hyllade Thingwave som vunnit flera internationella pitchtävlingar undersöktes. Produkten är en tillämpning av industriell internet of things, där bergbultar instrumenteras för att övervaka berget och bergförstärkningen. Tanken är att produkten ska öka säkerheten och identifiera vibrationer i berget.

– Er analys stämmer väl med de intryck jag fått, tittar vi på Boliden så är det signalerna ni har fått med därifrån samma som våra och därför är vi stärkta i vår plan för framtiden, säger Jens Eliasson, medgrundare av ThingWave.

I kursen där totalt nio idéer undersöktes av studenterna är ett koncept som funkar mycket bra enligt Emil Svanberg, affärsutvecklare och specialist på kommersialisering vid LTU Business.

– Det viktiga arbetet med marknadsvalidering i tidigt skede är något det förvånande ofta slarvas med. Genom kursen får studenterna med sig en konkret metodik och erfarenhet av ett skarpt projekt samtidigt som idéägarna får ett värdefullt beslutsunderlag. Som grädde på moset kommer den relation vi på LTU Business AB bygger med studenterna. I det här gänget kan det mycket väl finnas en eller ett par som vi gärna vill jobba vidare med i andra projekt.

Taggar