Givande däcktester i vintermiljö

Publicerad: 2 mars 2016

Ibland kan studierna bjuda på en speciell upplevelse. Som en vacker vinterdag i februari när studenter på bilsystemteknik fick göra däcktester på Stora Antnästräsket en dryg mil från Luleå.

– Det är väldigt kul att komma ut på isen och prova på hur det är att vara testförare och göra olika mätningar. Vi samlar in data från däcktester där vi testar friktion mellan däck och vägyta. Det är tillfredsställande att praktiskt få användning för de kunskaper vi lärt oss i bland annat matematik- och fysikkurserna, säger Ludwig Söderberg som läser andra året på högskoleingenjör bilsystemteknik vid Luleå tekniska universitet.

Erfaren instruktör

Däcktesterna är ett moment på kursen teknikprojekt 2 och leds av biträdande universitetslektor Johan Casselgren. Han har själv forskat i många år på bland annat Road Eye, en väglagssensor för fordon som kan mäta underlaget och varna för halka.

– Studenterna lär sig att göra riktiga mätningar och att utvärdera olika saker. De får upptäcka att allt inte är lika enkelt som i teorin. Det blir lite andra förutsättningar när man kommer ut i verkligheten. Målet är att de ska kunna motivera varför exempelvis ett visst däck är bättre än ett annat med hjälp av data som de själva samlar in, säger Johan Casselgren.

Sensorer kombinerat med känsla

Det är full aktivitet på isen när studenterna testar olika däck på en Volvo av senare modell. Accelerations- och bromstester görs på en raksträcka och sedan testar man hur bilen och dess däck uppför sig i en cirkelbana. Med sig i bilen har studenterna en dator som via sensorer kan mäta exempelvis acceleration och friktion. Dock är det inte bara hårda data som de tar med i sin analys.

– Vi behöver även beskriva vår upplevelse av att köra bilen med olika däck under olika förutsättningar. Bland annat har vi tänkt testa vad som händer om man råkar vända ett däck med rotationsriktning åt fel håll.

– Det är väldigt givande att prova på något som kan vara det vi kommer att jobba med i framtiden. Inte minst i norra Sverige där det finns en stor biltestindustri med företag från hela världen. En sådan här aktivitet gör också att man kommer närmare sina kamrater i klassen, säger Ludwig Söderberg.

Foto: Ted Karlsson

Johan Casselgren

Casselgren, Johan - Biträdande professor

Organisation: Experimentell mekanik, Strömningslära och experimentell mekanik, Institutionen för teknikvetenskap och matematik