JohanLevol
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Studenten som blev byggherre

Publicerad: 15 juni 2016

När Johan Levol började civilingenjörsutbildningen inom arkitektur så hade han ingen aning om att idén som han och hans vänner fick på fikarasten skulle leda till ett nytt fastighetsbolag. I dag är han vd för MAF Fastigheter – ett fastighetsbolag som tycker att din bostad är mer än din lägenhet.

– Om jag hade haft chansen nu så hade jag avslutat mina studier och gjort något annat. Jag har säkert jobbat 5000 timmar och det återstår minst lika många innan vi ens har byggt något, säger Johan Levol och skrattar. Skämt åsido; Jag älskar det jag gör och det går inte att vara i den här branschen halvhjärtat. Det är ’All-in’ eller inget som gäller.

Det var under hösten 2013 som Johan satt och fikade med två vänner och de beklagade sig över bristen på studentlägenheter.

– Vi tyckte det var för jävligt att hundratals studenter inte hade någonstans att bo. Vi satt och tänkte att det inte borde vara så svårt att lösa. Sedan gick det någon dag och då brann studenthuset vid kallkällan ner.

Det blev startskottet på en flera år lång resa för Johan Levol och hans vänner.

– Någon är ju tvungen att fixa så att studenterna hade någonstans att bo. Vi började läsa på och ringa runt till andra företag och fråga hur man gör och vad det kostar osv, vi pratade med allt från banker till byggbolag och fastighetsägare ända tills vi började få ordentlig koll på läget.

Teamet som bestod av tre personer gjorde en idéöversikt och skrev ner en preliminär plan för vad som skulle göras.

– Den var optimistisk ska jag vara ärlig och säga. Vi började med att ta kontakt med de lokala politikerna; det är ju de som bestämmer. Vi ringde upp Karl Petersen och berättade vad vi ville göra och han bad oss att komma över och berätta mer. Vi pitchade vår idé och han skickade oss vidare till tjänstemännen.

Alla möten gick bra men studenterna behövde mark att bygga på och tiden gick. Karl Petersen avgick som kommunalråd och teamet fick börja om.

– Vi smög in på en gala på universitetet där vi visste att Niklas Nordström och Yvonne Stålnacke skulle vara och minglade. Vi haffade tag i dem och körde en elevatorpitch som ledde till ett riktigt möte lite senare.

Det slutade med att teamet kom i kontakt Kronan Exploatering.

– De tyckte att idén var spännande så vi fortsatte utveckla den. Det var i ett tidigare skede av kronanprojektet, på den tiden hade vi inget namn eller företag. Vi var tre snubbar med en idé som vi trodde helhjärtat på.  Jag tror att vi kallade oss ’Projektet Bättre Boende’.

Idén var simpel och bestod av två fundamentala koncept, det byggs för lite och den byggda miljön planeras för dåligt. Det är okej när det kommer till ytskikt och planlösning. Men på utsidan kan det vara enformigt och billigt och husen ställs ner lite hursomhelst. Man ritar ett hus och kopierar och klistrar in det 10-20 gånger lite slumpmässigt. Man är dålig på att planera hur den byggda miljön ska se ut. Det är viktigt att förstå att en person inte bara bor i sin lägenhet, man bor i sitt hus, sitt kvarter, sitt bostadsområde, sin stad, säger Johan Levol och fortsätter.

– Ett visst hus kan alla enas om är fult. Men vad som är vackert kan ingen enas om. Alla tycker olika och på byggherresidan hör vi ofta röster som säger att skönhet är subjektivt. Jag hävdar att subjektivitet existerar till viss del men att det faktiskt går att mäta attraktivitet bland annat genom värdet på bostadsrätter. Planerar man den byggda miljön bättre så kan man ta bättre betalt utan att för den delen göra det dyrare att producera.

Johan kontaktade också LTU Business som fanns med under resan som ett bollplank.

– Det har varit bra för att hitta kontaktnätverk och Johan Bergström hjälpte till med coachning kring pitching då vi gick kursen Idéutvecklarna. Det har hjälpt mig att utvecklats som entreprenör ganska mycket. Vi har snackats vid många gånger under åren och Johan har peppat mig sedan dag ett, säger Johan Levol.

Sakta så växte också teamet från tre till fem personer och i samband med att kommunen påbörjade en offentlig upphandling för ett kvalitets- och gestaltningsprogram för kronanområdet så kom de i kontakt med MAF.

– Vi träffade vdn och presenterade vår idé. Vi bestämde oss för att vinna upphandlingen ihop. Vi kom på sista plats men vi gav inte upp.

Johan Levol och Mats Jakobsson som är VD på MAF kom bra överens och jobbade bra ihop.

– Politikerna gillad vår idé men vi behövde en partner för att kunna förverkliga projektet. Så vi sa det till MAF, ni har sagt tidigare att det vår idé är klockren, låt oss göra något.  Det blev ett partnerskap mellan oss fem och MAF Arkitektkontor.

Under andra halvan av 2015 bildade de fastighetsbolaget MAF Fastigheter. I dag ligger fokus på att utveckla en markyta i anslutning till Gultzaüudden.

– Det kan vara färdigt kring 2020 om vi är optimistiska. Det är fem till åtta år kvar innan vi ser några hus. Området ska utvecklas på ett innovativt sätt där man ger medborgarna stor möjlighet att påverka slutresultatet. Det kommer att ske genom flera medborgardialoger under hösten 2016. Tittar man längre fram så har vi flera spännande projekt på gång i Luleå, förhoppningsvis hamnar vi i ett läge där vi kan presentera nästa projekt relativt snart, säger Johan Levol.