Hoppa till innehållet
Ali Padyab, Luleå tekniska universitet
Ali Padyab är doktorand i informationssystem vid Luleå tekniska universitet. – Vårt lilla forskarteam kunde skapa ett fungerande verktyg för att extrahera information ur Facebookuppgifter. Föreställ dig då vad ett stort företag med hundratals dataingenjörer kan åstadkomma. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Vad kan Facebook veta om dig?

Publicerad: 25 november 2016

Vet du vilken information Facebook kan få fram om dig baserat på dina bilder och statusuppdateringar? Forskning vid Luleå tekniska universitet tyder på att om du visste, skulle du vara mer försiktig med vad du postar.

Facebook har mer än en miljard användare världen över. Användare som publicerar information, delar information och interagerar med varandra. Enligt Facebooks användarvillkor har företaget rätt att använda din information för kommersiellt bruk, till exempel för att förbättra och utveckla tjänster och för att anpassa annonser.

I forskningsartikeln Facebook Users Attitudes towards Secondary Use of Personal Information, presenterar Ali Padyab, doktorand i informationssystem, en studie om Facebookanvändares attityder till frågor kring nätintegritet efter att de exponerats för vilka potentiella slutsatser som faktiskt kan dras utifrån din personliga information på Facebook.  Alltså; om du visste vad Facebook indirekt kan ta reda på om dig – genom att gå igenom och kartlägga dina handlingar på det sociala nätverket – skulle det då få dig att ändra inställning när det gäller nätintegritet?

Avslöjar information

För att ta reda på det genomförde forskarna två studier baserade på två grupper av försökspersoner. En grupp Facebookanvändare fick diskutera nätintegritet på en allmänt hållen nivå. De fick också berättat för sig om ett verktyg som heter DataBait. DataBait kan till exempel analysera bilder som du publicerat på Facebook och avslöja vad bildens innehåll säger om dig – det vill säga extrahera indirekt information från bilderna. Om du exempelvis ofta håller i en ölburk på dina bilder, antar verktyget att du är intresserad av öl.

Den andra gruppen fick förutom att prata om nätintegritet även använda DataBait-verktyget och med egna ögon se vilken information som kan extraheras. Efteråt jämfördes de två gruppernas attityder.

– Innan DataBait presenterades för deltagarna var de flestas attityder affektiva. Efter att ha använt verktyget gick attityderna mot en mer kognitiv förståelse, säger Ali Padyab.

– Den första gruppen kände mindre oro över sin integritet än grupp två. Det är uppenbarligen mer inkräktande när du faktiskt vet vad som kan hända med din personliga information.

Varför är det viktigt att beakta nätintegritet i sociala medier?

– Ju fler uppgifter ett företag har om dig, desto mer makt har de. Det är en ojämn kamp mellan företagen – som samlar in kunskap för sina beteendestyrda annonseringsalgoritmer – och slutanvändaren som är omedvetna om dessa metoder. För att ge användarna mer makt krävs det utbildning och medvetenhet och en balanserad syn på informationsintegritet.

Vad kan en Facebookanvändare göra för att öka sin integritet på nätet?

– Det finns ingen anledning att skrämma människor – men var medveten om hur det fungerar och tänk två gånger innan du publicerar. När du väl lagt ut något på internet är det inte ditt längre.

Ali Padyab betonar också att det är viktigt att vara medveten om att tekniken ständigt utvecklas.

– Vårt lilla forskarteam kunde skapa ett fungerande verktyg för att extrahera information ur Facebookuppgifter. Föreställ dig då vad ett stort företag med hundratals dataingenjörer kan åstadkomma.

Forskningsartikeln Facebook Users Attitudes towards Secondary Use of Personal Information har blivit accepterad för publicering på den prestigefyllda konferensen International Conference on Information Systems 2016 som hålls i Dublin i december. Verktyget DataBait har utvecklats inom projektet USEMP.

I media

Taggar