LTU_Business_rolf_salomonsson

100-tal studenter tog fram nya koncept för Svensk Cater

Publicerad: 24 januari 2017

Hur ska Svensk Cater i Luleå utvecklas? Så löd frågan när ett 100-tal studenter från Luleå tekniska universitet analyserade och tog fram förbättringsförslag för att öka konkurrenskraften i bolaget.

– Det är finns ett enormt värde i arbetet och det är svårt att räkna mängden av arbetstimmar som vi har tagit nytta av. Det är över hundra studenter som gått igenom tjugo strategiska områden i företaget och gett sin syn på det hela, säger Rolf Salomonsson, grossistchef på Svensk Cater i Luleå.

Rolf kontaktade LTU Business AB när han fick uppgiften att genomföra ett omställningsarbete inför Svensk Caters utveckling i Luleå och bygget av den nya lagerlokalen på Bergnäset.

– Jag har jobbat i cateringbranschen sedan 1998 och upptäckte rätt snabbt ett antal brister och funktioner som kunde förbättras. Jag visste hur ett universitet fungerar så tog jag kontakt med LTU Business och vi satte upp ett möte tillsammans och undersökte vilken typ av projekt som skulle passa oss bäst.

Svensk Cater gick med i projektkursen ”Integrationsprojekt - företagsekonomi, logistik och kvalitet”. Där väljer blivande civilingenjörer i Industriell ekonomi ut områden i ett bolag som de analyserar under kursens gång. Analysen görs bland annat genom kvalitativa intervjuer med de anställda och ledningen. Sex av analyserna vara särskilt intressanta enligt Svensk Cater: marknadsrelation och marknadskommunikation, e-handel, kostnadseffektivisering av försäljningsprocessen, logistikstyrning, lagerstyrning och distributionseffektivitet.

– Jag har fortfarande med mig ett antal rapporter som vi kikar på. Det här med kundtillfredsställelse gick vi vidare med när vi tog fram årets handlingsplan för budgeten. Det var också ett team som gjorde en väldigt intressant analys på utkörningsrutinerna där vi tror att vi kan spara pengar, säger Rolf Salomonsson, grossistchef i Luleå.

Anställde student för sociala medier

En bieffekt blev också att Rolf Salomonsson hittade talang i oanade områden. Under sommaren anställde de en student som hjälpte till med marknadsföring i sociala medier.

– Vi anställde också en tjej som vikarierande inköpare under sommaren och hösten vid behov. Det var jättemycket duktiga individer som vi fick kontakt med som har fungerat som resurser i extraprojekt.  Det fanns ingen anledning för oss att rekrytera då vi kunde kontakta studenterna direkt.

Arbetet skapade även en intern process där de anställda blev tvungna att ifrågasätta rutinerna, det ledde till en intressant dialog om företagets framtida utveckling, enligt Rolf Salomonsson.

– Jag har svårt att se att vi inte kommer kontakta LTU Business i framtiden, vi vill ha en jämn kontakt med dem och nyttja olika kurser och projekt. Det krävs en hel del av företaget som ställer upp men jag uppmuntrar alla företag att göra det. Det är väl värt att göra, säger Rolf Salomonsson.