Ramin Karim
Professor Ramin Karim är en av grundarna till företaget eMaintenance365. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Spinoff från Luleå på prestigefull lista över morgondagens teknikföretag

Publicerad: 6 april 2017

Forskaren Ramin Karim och spin-offöretaget eMaintenance 365 ligger på Ny Teknik och Affärsvärldens 33-lista över företag som väntas bli morgondagens stjärnor och mest lovande teknikbolag. Företaget är redan nu på väg att etablera sig i Australien där intresse finns både bland kunder och riskkapitalister.

eMaintenance 365 är ett resultat av professor Ramin Karims forskning inom drift- och underhållsområdet vid Luleå tekniska universitet. Företaget där LKAB:s förre VD Lars-Eric Aaro leder styrelsen, tillhandahåller ett molnbaserat planeringsverktyg för underhåll inom områdena järnväg-, gruva, flyg, tillverkning och processindustri.

- Det här är en produkt som ligger rätt i tiden, säger professor Ramin Karim. Basen för verktyget är IoT, Internet of Things och Big Data. Verktyget är helt sensoroberoende. Vi har skapat ett gränssnitt som ligger mellan sensorer och molnet.

Både tekniken bakom verktyget och den affärsmodell man valt visar på nytänkande. Kunden prenumererar och betalar per månad för ett urval analysappar som man själv plockar ihop efter de egna behoven. Det är enkelt att säga upp prenumerationen för att på så sätt anpassa verktyget till förändrade behov.  Apparnas funktioner är att, utifrån olika perspektiv, se vad som hänt på en järnväg, i en gruva osv och även vad som orsakat problemet. Apparna kan också förutse kommande händelser och förvarna om kommande underhållsbehov.

Idag är företag inom järnvägssektorn den huvudsakliga marknaden för eMaintenance365. Kopplat till klimatförändringarna är redan idag järnväg ett område där det sker och kommer att ske en stark utveckling, då tågtransporter bidrar till att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn. Ramin Karim ser därför en marknad både inom Europa och i andra världsdelar, t ex Australien.

- Att vår huvudsakliga marknad idag ligger inom järnvägsområdet beror delvis på att min forskning till viss del riktat sig mot järnvägssektorn, säger Ramin Karim. Att vi kommer att etablera oss i Australien hänger ihop med detta. Här finns mycket tung järnväg som även är kopplad till gruvindustrin eftersom de äger en stor del av denna.

Ägarna till eManitenance365 ser ljust på framtiden. Ramin Karim säger själv att han kommer att fortsätta sin forskning vid Luleå tekniska universitet.

Huvudägare till eMaintenance 365 är grundarna Ramin Karim, Mats Eklund och Anders Dahlstål samt Lars-Eric Aaro, Bengt Jonsson och Wolfgang Birk. Mellan 2008 och 2016 har totalt 190 bolag varit med på 33-listan. De företag som hamnar på listan är inte rangordnade utan anses samtliga har stor framtidspotential.

Ramin Karim

Ramin Karim, Professor

Telefon: 0920-492344
Organisation: Drift och underhållsteknik, Drift, underhåll och akustik, Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser