Studenter
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Vill du ta emot en ekonomistudent som gör praktik på ditt företag?

Publicerad: 17 mars 2021

Att ta emot en student under ett antal veckor är ett utmärkt sätt att knyta kontakt med potentiella framtida medarbetare och ta del av studenters kunskaper. Just nu letar studenter vid ekonomprogrammen efter företag som vill ta emot dem som praktikanter.

Under 8–9 veckor är studenten på plats hos er och genomför sin utbildning. Arbetsuppgifterna ska vara relevanta för en ekonom och det kan vara allt från genomförandet av löpande uppgifter inom till exempel redovisning, marknadskommunikation, administration eller affärsutveckling till mer omfattandet utredningar och projekt såsom konkurrentanalyser, marknadsundersökningar eller kalkylering av samhällsviktiga projekt. Ni behöver inte ha helt klart vilket område ni vill att studenten ska göra praktik inom utan det kan diskuteras fram tillsammans med studenten.

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs två gånger per år. Kommande praktikperioder:

• November 2021 – Januari 2022
  • Januari – Mars 2022

I november 2021 startar en kurs som vänder sig till fjärdeårsstudenter på civilekonomprogrammet och den pågår fram till början av januari. Den andra kursen vänder sig till tredjeårsstudenter från både kandidat- och civilekonomprogrammen och inleds i mitten av januari och pågår fram till mitten av mars.

Praktisk information: Era kontaktuppgifter kommer att förmedlas till våra ekonomistudenter som vid intresse att göra praktik på ert företag kommer kontakta er löpande. Vid intresse från flera studenter är det ni som företag som väljer ut vilken student ni önskar gör praktik hos er och det är ni tillsammans med studenten kommer överens om arbetsinnehåll.Vi kan inte garantera att ni får en praktikant men vi gör vad vi kan för att förmedla erat intresse av att ta emot en praktikant till våra studenter som letar efter företag

Kontaktpersoner NorrlandsNavet

Susanne Sundström