Hoppa till innehållet

Josefs onlinekurs kom med på global topp 100-lista

Publicerad: 21 januari 2022

Class Central, ett slags Tripadvisor för gratisutbildningar från all världens universitet och högskolor, listade nyligen de 100 populäraste onlinekurser från året som gått. Med på listan finns Luleå tekniska universitets kurs Workplace Wellbeing: How to Build Confidence and Manage Stress, framtagen av biträdande professor Josef Hallberg.

– Det känns väldigt bra, för ett av syftena är att hjälpa andra, förklarar han.

Josef Hallberg är biträdande professor i distribuerade datasystem och har bland annat ett uppdrag som pedagogisk samordnare på Institutionen för system- och rymdteknik. När universitetet och LTU Professional Education inledde satsningen på att ta fram så kallade MOOC:ar (Massive Online Open Courses) tog han tillvara på möjligheten.

– Jag har känt till konceptet länge och det är vanligt inom datateknikområdet. När en kollega på HPC (Högskolepedagogiskt centrum) hörde av sig och undrade om jag var intresserad kändes det naturligt att hoppa på, berättar Josef.

– Man når ut med sitt lärande till fler, och ökar sin synlighet som lärare. Det är flera som har sett min utbildning och hört av sig till mig, säger han.

En utbildning baserad på egna erfarenheter

Innehållet i Josefs onlinekurs ger deltagarna strategier för att kunna hantera stress på jobbet, stärka sitt självförtroende och minska sin arbetsbelastning tack vare effektivare prioritering. Genom att kunna identifiera negativa tankar och känslor, reflektera över dem och vidta åtgärder för att motverka dem kan deltagarna förbättra sin psykiska hälsa och uppleva mer glädje i sitt arbetsliv. Josefs val av kursämne har sitt ursprung i självupplevda erfarenheter.

– Jag gick igenom en depression tidigt i min karriär, och när jag mådde bättre började jag föreläsa om mina erfarenheter för att hjälpa andra. Jag har hållit föreläsningen några gånger per år. Jag tror att det är viktigt att man får veta att man inte är ensam i sina känslor och att det går att komma ur sin situation, säger han.

Receptet för framgång

Josef menar att det inte behöver vara svårt att ta fram en MOOC:

– Att producera materialet går fort om man kan ämnet. Mitt tips till andra lärare är att använda återkoppling från studenterna i den ordinarie undervisningen för att få indikationer om vilka ämnen som kan intressera en bredare målgrupp. Sedan kan man få hjälp av HPC att producera kursen.

5 500 personer har påbörjat kursen sedan den publicerades i somras. Deltagarna återfinns i hela världen och är jämnt åldersfördelade. Josef tror att den stora efterfrågan på kursen speglar samhället och samtiden.

– Det är ett ämne i tiden, som är publicerad mitt i covidperioden. Det är många som söker efter det som kursen innehåller och den är ganska kort och rakt på sak, så många kan ta del av den.

Enligt Class Central omfattar den globala MOOC-marknaden (exklusive Kina) 220 miljoner utbildningsdeltagare som har tillgång till 20,000 olika kurser från cirka 1 000 universitet.

– För mig är det inte drivande att vara med på en topplista, men det är en konsekvens av att många har tagit del av kursen och innehållet. Det känns positivt. Det finns en diskussionsdel i kursen och man kan se hur deltagarna pratar med varandra om det här ämnet. Att se hur innehållet och samtalen hjälper deltagarna är den viktigaste belöningen för mig, avslutar Josef.

Kontakt

Josef Hallberg

Josef Hallberg, Biträdande professor, Meriterad lärare

Telefon: 0920-493177
Organisation: Distribuerade datorsystem, Datavetenskap, Institutionen för system- och rymdteknik