Platsinnovation som motor i norra Sveriges besöksnäring

4 maj. 2018, 11:30 - 12:30
Skellefteå, The Great Northern
Svenska
Publicerad: 22 mars 2018

Välkommen till en lunchföreläsning om hur innovativa besöksmål och varumärkesarbete kan utveckla besöksnäringen i norra Sverige.

Besöksnäringen i norra Sverige har expanderat kraftigt de senaste åren, vad gäller antalet besökare, anställda och företagare. En motor i detta är de innovativa besöksmål som skapats kring regionens kännetecknande snö, is, kyla och vidsträckta natur. Vid lunchseminariet berättar Malin Lindberg, innovationsforskare vid Luleå tekniska universitet om aktuella forskningsresultat och Helena Renström, marknadschef vid Skellefteå kommun presenterar hur deras varumärkesarbete kan bidra till att utveckla Skellefteå till en än mer attraktiv plats för både invånare, besökare och näringsliv.

Några exempel på innovativa besöksmål är Icehotel i Jukkasjärvi, Aurora Sky Station i Abisko, Treehotel i Harads, Ice Music i Luleå och Skandinaviska mästerskapen i Vintersim i Skellefteå. I ett samarbete mellan akademi, näringsliv och samhälle har olika aktörer utforskat vilken sorts innovativitet som krävs för att platserna ska upplevas som attraktiva av besökare, invånare, företagare och investerare.

Välkommen! Vi bjuder de första femtio deltagarna på en lunchsmörgås. 

Taggar