Driftinformation

Aktuell driftinformation kring VPN, Zoom, Teams mm uppdateras kontinuerligt.

[200406] Problem med VPN

Det är fortfarande intermittenta problem att ansluta med VPN till LTU. Felsökning pågår och vi hoppas att vi kan lösa det inom kort.

Ofta går det att ansluta om man försöker flera gånger.

Idag (6/4) efter klockan 17.00 kommer vi uppdaterad brandväggarna som en åtgärd för att förhoppningsvis lösa VPN problemen.

Teams

Belastningen på Teams har ökat. Det kan uppstå begränsningar i vissa funktioner under perioder.
Vi får försöka ha överseende under rådande omständigheter.

Zoom

Just nu är tjänsten stabil. Kapaciteten har utökats och ska för närvarande klara av ca 250.000 samtidiga användare.
Ni kan se aktuell status och belastning här: https://status.nordu.net/

 

Övrigt:

[191204] Adobe acrobat licens

Problem med Adobe Acrobat och att läsa PDF-filer?

Licensproblematiken med Adobe Acrobat grundar sig i övergången till vår Adobe Creative Cloud-licensiering. Om du har problem att använda Adobe Acrobat pga utgången licens, så rekommenderar vi att du stänger alla Adobe-program och laddar ner Adobe Creative Cloud App från ditt Software Center om du använder Windows, eller från ditt Managed Software Center/Self Service om du använder dig av MacOS. Använd VPN om du befinner dig utanför campus.

All personal på LTU har fått ett Adobekonto. Man loggar in på kontot med sin LTU-epostadress och lösenord. Man använder detta Adobekonto för att verifiera sig i Adobe Creative Cloud app. Detta löser alla licensieringsproblem med Adobe Acrobat.

Den snabbaste lösningen eller om du får problem med Adobe Creative Cloud är att logga in på https://account.adobe.com/ med sitt Adobekonto (LTU-epost och lösenordet för eposten) så kan licensen uppdatera sig. Om det fortfarande är problem efter inloggning så laddar man ned den nyaste versionen av Adobe Acrobat genom länken ovan. Programmet finns att hämta under fliken "Visa och hämta mina program".

 

Planerade driftavbrott

NORDUnet kommer att migrera Kaltura-tjänsten till ett nytt lagringssystem. Tjänsten kommer inte att vara tillgänglig från 11 april kl 11:00 UTC till 12 april 11:00 UTC