Checklista inför möte -samordnare

Publicerad: 17 mars 2016

Förutsättningar

  1. Fundera över vilken typ av videokonferens som är bäst för lektionen/mötet: Zoom, Videokonferens (Cisco) eller Videokonferens (Lifesize)?
  2. Hur många kommer att delta i lektionen/mötet, antal uppkopplade?
  3. Vilka är kontaktpersonerna inför lektionen/mötet?
  4. Kommer presentationer visas?
  5. När du sätter upp en mötestid lägg gärna till extra tid för att gå igenom att tekniken fungerar som den ska.

Instruktion

Videokonferens (Cisco)

  1. Boka en videokonferensstudio som finns på LTU och ange Service: Videokonferens
  2. Kontrollera vem som utgör den tekniska supporten för de olika systemen som kommer att användas i möte. Detta gäller externa parter.
  3. Kontrollera vilken IP adress, SIP adress eller H323 adress motpartens system har. Detta gäller system utanför LTU.
  4. När du ringer upp ett videokonferenssystem, ex. Cisco, Polycom, Tandberg, för första gången så är det bra att testa uppkopplingen ett par dagar innan. Detta för att försäkra dig om att bl.a. brandväggar är korrekt inställda, kontakta gärna Support Lärosalar för hjälp.

Videokonferens (Lifesize)

  1. Boka mötesrummen (både fysiska rum och virtuella rum) via TimeEdit.
  2. Om externa parter ska delta i mötet måste du skicka mail med länk till det aktuella rummet.
  3. När du använder systemet för första gången är det bra att testa uppkopplingen någon dag innan för att försäkra sig om att du vet hur du ska göra.

Adobe Connect

  1. Skapat ett mötesrum.
  2. Kontrollera vilka funktioner som ska användas, exempelvis om både presentation och videor kommer visas.
  3. Har du en kamera och mikrofon som fungerar?

Tips!

Om du deltar i möte från egen dator så bör du använda nätverskabel istället för trådlös anslutning då kvaliteten på uppkopplingen blir bättre. Dessutom rekommenderar vi dig att slå av mikofonen när du inte talar för att undvika störande bakgrundsljud.