Hoppa till innehållet

E-post bedrägeri, bluffmail, skräppost

Publicerad: 27 maj 2016

Om du har fått ett e-postmeddelande som du tror är ett försök till nätfiske efter ditt login och lösenord, bedrägeriförsök eller skräppost, ska du rapportera e-postmeddelandet direkt i din Outlook klient eller webmail.
Genom att göra detta hjälper du till att bland annat bekämpa dataintrång och identitetsstölder.

Cyberattacker blir allt vanligare och vi är alla med och påverkar vår IT-säkerhet.
Gällande spam och phishing kan det vara bra att veta skillnaden på dessa två. 
Skräppost eller Spam tenderar att vara mindre skadliga och mest som ett digitalt reklamblad.

Nätfiske eller Phishing försöker ofta få dig att utföra handlingar som att klicka på länkar och logga in. Genom att efterlikna tjänster du kan tänkas använda i din vardag eller utge sig för att vara en person du känner är deras mål ofta att komma över kreditkorts- eller inloggningsuppgifter men det kan också handla om bedrägeri eller utpressning.

Var alltid vaksam på e-post från okänd eller extern avsändare.
Var extra försiktig med bifogade filer och länkar i e-post, även från personer du är bekant med.

Får du ett spam eller phishingmail ska det alltid rapporteras genom att följa instruktionen nedan.

Instruktion

I Outlook-klienten:

  1. Markera mailet
  2. Klicka på Rapportera meddelande/Report Message i menyn
  3. Välj vad meddelandet ska rapporteras som beroende på innehållet i mailet

I webbmail:

  1. Markera mailet
  2. Klicka på pilen bredvid Rapportera/Report i menyraden
  3. Välj vad meddelandet ska rapporteras som beroende på innehållet i mailet


Om det är ett allvarligt försök till bedrägeri, som nästan lyckades
    - Rapportera till IT enligt nedan

  1. Markera meddelandet som du vill rapportera, men öppna det inte
  2. Klicka sedan på Fler (More) i fliken Start (Home) i menyraden överst i Outlook, bredvid Vidaresänd/Forward.
  3. Välj Vidarebefordra som bifogad fil
  4. Ange e-postadressen irt@ltu.se som adressmottagare.
  5. Klicka på Skicka. Nu skapas ett ärende till IT.
     

OBS! OM du misstänker att din dator blivit smittad eller att ditt lösenord blivit läckt måste du vidta åtgärder. Se länk nedan.