Hoppa till innehållet

Smittad dator eller läckta lösenord

OM du misstänker att din dator blivit smittad eller att dina kontouppgifter läckts ut måste du agera direkt.

Förutsättning

  1. Misstanke om smittad dator eller läckta Inloggnings- och kontouppgifter

Instruktion

  1. Vid direkt misstanke om att din dator blivit smittad med något skadligt ska du genast koppla bort datorn från nätverket och kontakta ServicePoint. Datorn bör ominstalleras 
    Se länk nedan - Felanmälan till IT.
     
  2. Om du känner en osäkerhet kring dina kontouppgifter, exempelvis om du klickat på en maillänk och loggat in med ditt LTU-konto, eller du fått e-post där det påstås känna till ditt lösenord rekommenderar vi dig att byta lösenord snarast.
    Se länk nedan - Byte av LTU-lösenord. 

Kom ihåg att aldrig använda ditt login och lösenord på LTU, för externa IT-tjänster  och externa IT-konton. Om dessa IT-tjänster blir hackade så blir även ditt LTU-konto läckt och kan användas för obehörig åtkomst till vår IT-miljö.