Hoppa till innehållet
IT-kontoret
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Spam/Phishing/Junk

Publicerad: 15 juni 2020

Gå igenom din Junk-mapp i mailen

Det är ett O365 filter som kommer filtrera vad som hamnar i Junk fortsättningsvis. Om du som användare anser att mail som hamnat där inte är junk kan du hjälpa dig själv, dina kollegor och oss genom att markera mail som "not junk" och sedan också rapportera det till Microsoft.

Gå in på Outlook via office.com.

Leta fram mappen Junk Email någon gång i veckan, och titta igenom mailen som hamnat där. Hittar du mail som INTE ska vara i Junk Email kan du markera mailet och klicka på brevet med utropstecken uppe till höger (i själva textrutan) "mark as not junk" och sen välja "report", då hamnar mailet i Inkorgen igen och du har rapporterat så att liknande mail inte ska hamna i junk fortsättningsvis.

Allt eftersom vi lär filtret vad som ska hamna i Junk, men framförallt vad som INTE ska hamna i Junk så kommer det bli färre fel.

Notera!

I nyare versioner av Outlook klient finns Report-knapp uppe till höger (vid OneNote loggan) som också går att använda.

I äldre versioner av Outlook klient finns inget rapporteringsalternativ, utan du kan bara markera som "not Junk" men då går ingen rapport iväg till Microsoft och då kommer inte filtret bli bättre.