I racerfart på biometanol

Hur är det att köra en dragster med 1600 hästkrafter på biometanol? Det testade i helgen forskare vid Luleå tekniska universitet tillsammans med dragracingteamet Heaven or Hell.

Se när dragstern testkörs på biometanol.

– Vi och andra har tidigare visat att metanol fungerar lika bra som fossila bränslen i vanliga förbränningsmotorer. Det vi ville visa med detta test är att metanol inte bara är ett lika bra, utan faktiskt ett mycket bättre motorbränsle än vanlig bensin, säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Oktantalet på metanol är 105, medan vanlig bensin har 95. I en motor avsedd för vanlig bensin märks inte detta så mycket, men i en extrem racemotor för metanol så blir effekten påtaglig.

Inget koldioxidutsläpp

– Eftersom vår metanol är tillverkad från skogsrester så får man inte bara lägre utsläpp per kilometer än med bensin, utan man slipper dessutom nettoutsläpp av växthusgasen koldioxid, säger Rikard Gebart.

Dragracing-fordonet som i lördags kördes på biometanol – eller skogsmetanol – är en dragster med 1600 hästkrafter av modellen Willys coupé från 1941. Testkörningen skedde under evenemanget 2017 Northern Race Festival på Pite Dragway i Långnäs utanför Piteå. Dragstern kom utan problem upp i en hastighet på 300 kilometer i timmen.

– Det var ett lyckat fälttest. Bränslet fungerade utmärkt, precis som vi hade förväntat oss. Samtidigt som det är roligt att visa att det finns ett grönt alternativ för motorsporten, så handlar det för vår del om att samla erfarenheter från olika typer av fälttester, säger Fredrik Granberg, forskare vid Luleå tekniska universitet och platschef vid forskningsanläggningen LTU Green Fuels, och tillägger:

– Vi vill visa att förnybar metanol producerad från skogsrester kan fungera lika bra som dagens bränslen, men är betydligt bättre än fossila bränslealternativ ur miljösynpunkt.

Idén att testköra dragstern på svensktillverkad, förnybar biometanol uppstod när Fredrik Granberg kom i kontakt med dragracingteamet Heaven or Hells mekaniker Mårten Isaksson. Dragracingteamet ser mycket positivt på om det skulle gå att köra tävlingar på förnybart bränsle och därmed medverka till en grönare motorsport. 

– Vi ser det som en viktig del i motorsportens framtid. Mycket av bränslehanteringen styrs i dag av stora bolag, men vi har valt att använda metanol då kostnaden för andra högoktaniga racebränslen är skyhög. Även om förbrukningen blir dubbelt så hög är metanol ett billigt och rent alternativ, säger Mårten Isaksson och fortsätter:

– Andra positiva effekter är att bränslets kylande effekt är stor, vilket är bra i överladdade motorer, samt att metanolens karaktär gör att maskinen blir lättare och mer förlåtande att ställa in. Nackdelar kan vara korrosionsproblem i aluminium och magnesium, att det är svårt att se om det brinner samt att det blir en mer skrymmande bränslehantering.

Stor uppmärksamhet

Luleå tekniska universitets forskare har under åren medverkat vid ett antal fälttester med biometanol, bland annat med speedwaylaget Smederna i Eskilstuna och bränslet har också använts i en lotsbåt.

Fjolårets bilresa från Luleå till Stockholm med en Saab Biopower, som gick på en blandning av biometanol och bensin, fick stor uppmärksamhet.  ”Metanol-Saaben” har i nuläget rullat cirka 1500 mil på denna testblandning. I lördags fick Saaben fungera som dragbil och dra ut dragstern till startbanan.

Intresset för biometanol-fälttestet var stort både bland besökarna på Pite Dragway i lördags och efteråt, i nyhetsmedier och sociala medier.

– Detta var första gången vi testade biometanol i ett riktigt högprestandafordon som en dragster med 1600 hästkrafter, säger Fredrik Granberg.

Biometanolen som dragstern kördes på är framställd från skogsrester i form av svartlut från massaindustrin blandat med pyrolysolja från skogen vid LTU Green Fuels forsknings- och utvecklingsanläggning. Pilotanläggningen är i nuläget kallställd men är välbevarad för att kunna startas igen. 

Rikard Gebart

Rikard Gebart, Professor

Telefon: 0920-492196
Organisation: Energiteknik, Energivetenskap, Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Fredrik Granberg, Projektledare

Telefon: 0911-72782
Organisation: Energiteknik, TVM Green Fuels Operation, Energivetenskap, Institutionen för teknikvetenskap och matematik

I media:

Taggar