Hoppa till innehållet
Bild; Ida Johansson och Christian Walldén
För 21-årige Christian Walldén började studierna gå jättebra med hjälp av anteckningshjälparen Ida Johansson.

Det är försent att ge upp

Publicerad: 29 mars 2011

Orden är 21-årige Christian Walldéns. Han läser tredje året på civilingenjörsprogrammet på Luleå tekniska universitet och har läs- och skrivsvårigheter. De första terminerna hade han svårt att klara studierna. Så vände allt

Han hoppar upp på bänken med en  tuschpenna i handen och skriver högst upp på en stor whitebord: "Det är försent att ge upp " med bokstäver så att det syns ända längst bak i föreläsningssalen. Den nyss nedskrivna mening har en innebörd med stor personlig betydelse för 21-årige Christian Walldén, något han vill berätta mer om senare.

- När jag började läsa på Luleå tekniska universitet kom jag direkt från gymnasiet, hoppet till universitetet var stort. Studietakten är dubbelt så snabb. Man fick ett helt annat krav på sig, säger han.

På gymnasiet klarade han sig bra. Han hade en tydlig målbild av att han ville läsa på universitet och att han skulle klara det målet bra trots diagnostiserade läs- och skrivsvårigheter. Han pluggade därför stenhårt sista året på gymnasiet.

Hans inställning har alltid varit att om någon säger att han inte kommer att klara något, så ser han till överbevisa det.

Att han hade svårt att läsa in studielitteratur på gymnasiet, löste han genom att koncentrera sig på lektionerna och bombardera lärarna med frågor. Det gick vägen.

- Men när jag kom till universitetet fungerade inte de här genvägarna längre. Mina metoder hade fungerat hit, men inte längre, säger Christian Walldén.

Chocken kom andra året på civilingengörsprogrammet. Han kuggade, och kuggade och kuggade på tentorna.

- Det gick käpprätt åt skogen, konstaterar han.

Han började fundera över hur han alls skulle fixa det han fortfarande verkligen ville, att läsa på universitet. Det resulterade i flera olika åtgärder.

Till att börja med fick han inse att han som har läs- och skrivsvårigheter ännu mer än andra måste inse att det inte går att plugga intensivt bara dagarna innan en tentamen. Här gällde det att planera långsiktigt, att sätta upp mål men också att funderade på varför han ville nå ett visst mål, så att han skulle orka.

Långa sovmorgnar blev ett minne blott för Christian Walldén. Bästa tiden på dygnet för att lära sig var morgnarna. Så när andra studenter som bäst sov sin skönhetssömn, satt han uppe för länge sedan med näsan i böckerna och pennan i handen.

- Hela maj månad steg jag upp fem varje morgon och började läsa, höll på fram till lunch. Sedan vilade jag ett tag och på eftermiddagen repeterade jag det jag hade lärt mig. När jag pluggat klart för dagen såg jag till att göra något roligt varje dag, annars hade jag inte orkat, säger han.

Efter den månaden skrev han fyra tentor och klarade alla ! Det som fick mycket att falla på plats för Christian Walldén var också möjligheten till anteckningshjälp. För den som har stora läs- och  skrivsvårigheter är det otroligt svårt att klara av att både lyssna och anteckna på en föreläsning. Därför har universiteten i Sverige möjlighet att erbjuda anteckningshjälpare. Det innebär att en kurskamrat erbjuder sig att sköta anteckningar åt en kamrat med diagnostiserade läs- och skrivsvårigheter och för det får han eller hon betalt av universitetet.

- Det betydde jättemycket. Nu har jag ansökt om få studera utomlands, i första hand sökte jag Californien men jag kryssade även i alternativet: Hela världen ! säger Christian Walldén.

Detta tillsammans med längre skrivtid och lugnare tentamiljö gjorde att han nu lyckas jättebra på Luleå tekniska universitet. Han minns dock hur det var den gången när han körde på samma tentamen för fjärde gången, fast då tänkte han trots allt:

- Det är försent att ge upp.

Vid femte försöket klarade han den tentan.

Det här berättade Christian Walldén i samband med ett informationstillfälle om Läs- och Skrivsvårigheter för studenter och personal vid LTU.